AANGENAAM VERRAST
GROENE KAMFERSENSATIE &
ROKERIGE RUSTGEVENDE WARMTE
Ik spoot de geur met wat tegenzin op. Dat was eergisteren. Vanwege de naam, vanwege de naam van het merk: daar word ik niet echt vrolijk van. Naakt en parfum: zal wel weer niet. En dan die ‘vermoeiende’ en te doordachte merknaam, Morph. Ofwel, ‘geleidelijk veranderen, iemand of iets veranderen, van het ene naar het andere’.
Maar bij de eerste spray dacht ik ‘interessant’ – vreemd groen, lekker donker, lekker rokerig, beetje vies. Ook wonderlijk, in de zin van dat maak ik niet vaak mee: vanochtend zat de geur nog op mijn linkerhandpalm na hem gisteravond ‘voor het slapen gaan’ te hebben opgedaan. Warm en ‘omhullend’ zonder amber-effect.
Wie of wat is Morph? Nou vooruit een paar hoogtepunten uit de filosofie van de oprichters: Een: ‘Een experimentele olfactorische ruimte, een ‘beweging’ gewijd aan innovatie, verandering… aan metamorfose’. Vandaar Morph neem ik aan.
Twee: ‘Een aangeboren gevoel voor schoonheid, smaak en studie vormen de pijlers waarop intrigerende en onverwachte olfactorische structuren zijn gebouwd’. En dat is drie: ‘Een ware luxe-essentie-ervaring met verfijnde en sterk geconcentreerde grondstoffen. Aandacht voor detail’. ‘Samen maakt dit een Morph-creatie meer dan zomaar een parfum’. Wordt dan vervolgens niet uitgelegd wat de toegevoegde precies is.
Nudo is een exercitie in minder is meer. Slechts drie smaakmakers: cocaplant, wierook en cashmeran. Maar schijnt bedriegt want deze geurmoleculen zijn al gestructureerde parfums op zichzelf.
Neem de eerste. Heel apart. Hoe te omschrijven cocaplant? Groen, licht kruidig-bitter (denk alsem), met een kamferachtige (denk patchoeli) frisheid en een subtiele wintergroene toets (denk mos). Het doet ook aan donkere kruidenthee denken: mate en zwarte thee. Ja, en inderdaad uit het blad wordt ook cocaïne gewonnen waarvan de geur toch écht anders is ;->
Deze bittergroen-warme opening wordt doorweven met wierookslierten – alsof het net op een heilige plek wordt aangestoken. Niet verstikkend, maar eerder droog. Dan cashmeran. Ook weer zo’n complex molecuul. Één woord: warmte. Warmte ‘als pure sensatie, onttrokken aan elk object dat het ooit produceerde en geconcentreerd in één molecuul’, zoals www.premierepeau.com het treffend omschrijft. Ik zeg: vloeibaar hout dat de rijke tactiele warmte van kasjmier combineert met de olfactieve complexiteit van hout.
Dit ruik je allemaal mooi in de basis, terwijl je sporen van coca en wierook blijft waarnemen. Dat subtiel viezige is volgens mij een effect van de som der delen. Kan ook zijn dat ik het graag wil ruiken. Samenvattend: mooie geur die aandacht verdient, maar het niet krijgt omdat het een van de honderden, misschien wel duizenden nichegeuren is die de laatste twee decennia op de consument is neergedaald en waarvan sommige wellicht exact op Nudo lijken.
























Meine Ruhe is hin. En maar zoeken. En maar zoeken. Und finde es nirgendwo. Zelfs, terwijl me het toch een logisch startpunt lijkt, niet op de site van Xerjoff: de betekenis van Uden.
Of is dat de tabaksbloesem (nicotiana fragrans)? Hoewel het technisch mogelijk is het parfum van de tabaksbloe(se)m te extraheren, wordt het – nog – zelden gemaakt. De geur wordt vergeleken met anjer maar dan een met frisse, beetje fruitachtige ondergrond. Nou, en dat kun je dus heel goed namaken in het parfumlaboratorium.
Was even uit de lucht. Waarom? Algemene overkoepelende gedachte bij de verschillende ‘minor issues’ die nu spelen binnen uit buiten de grenzen: welke kant gaat het met de wereld op, en aan welke kant van de geschiedenis wil Geurengoeroe eigenlijk staan?
Na het platgeslagen parfumgepruttel van de laatste twee posts, tijd voor een geur die hopelijk iets meer met me zal doen. Dus grijp ik in mijn geurproefjesgrabbelton (categorie niche) en vis er Narcotic Flowers uit. Toeval, of wil een hogere macht (Moeder Natuur zelve?) me erop wijzen dat er ook nog bloemengeuren worden gemaakt die écht werken. En noem een geur Narcotic Flowers die, na ruiken, zijn naam niet waar lijkt te maken, than you are in real trouble.
Ook onderdeel van de filosofie: ‘Alle geuren worden in eigen huis samengesteld, in kleine hoeveelheden geproduceerd en in ons Grasse-atelier gebotteld. Alle geuren worden gemengd in een basis van 100 procent gecertificeerde organische Franse graanalcohol’.