GEURENGOEROE

P.O.P: POPE OF PERFUMES

  • Home

OVER (MAISON) FRANCIS KURKDJIAN

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op september 26, 2018
Geplaatst in: ACHTERGROND, EDUCATIE, ENTERTAINMENET, NICHE. Een reactie plaatsen

ZIT HIJ TE VEEL OP DE AUTOMATISCHE PARFUMPILOOT?

KAN HIJ NOG MEESTERWERKEN LEVEREN?

Je kunt serieus parfum bespreken. Je kunt geur met een kwinkslag analyseren. Je kunt van geuren de slappe lach krijgen of – iets wat nog maar zelden gebeurt bij mij – sprakeloos worden. Puur door bewondering, puur omdat je voelt dat er iets bijzonders gaande is, iets origineels in de ware zin van het waard.

Maar van parfum tranen in je ogen krijgen zuiver van ontroering omdat het je ziel raakt is mij persoonlijk nog nooit overkomen. Ook nog nooit van dichtbij meegemaakt.

Tot het moment dat ik Rose Barbare ter sprake bracht tijdens ons parfumpraatje. Uit 2005. Van Guerlain. Door Francis Kurkdjian. Toen ik’m voor het eerst rook dacht ik dat de grond onder mijn voeten (maatjes 45) verdween. Wat een fantastische moderne interpretatie van het chypreconcept. Een volle zoete roos, zonder cliché-vrouwelijk te worden. Een met doornen met een elegante mossige ondertoon zonder old school te zijn. Maar tot mijn tranen toe geroerd dat niet – ‘terwijl ik zo’n emotioneel mens ben!’ ;->

Bij Maria gebeurde het wel. Een bijzonder moment. Iets wat tijdens ons parfumpraatje te snel onder een schaterlach verdween van Geurengoeroe. Het was meer verbazing en verwondering, geen uitlachen. Ik ga nu heel goed nadenken welk parfum mij het meest heeft ontroerd…

ERIK ZWAGA GEURENGOEROE ROSE BARBARE GUERLAIN

 

MULTI-ZINTUIGLIJKE BELEVING DIE NIET WERKT. LETTERLIJK & FIGUURLIJK.

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op september 21, 2018
Geplaatst in: ACHTERGROND, ENTERTAINMENET, ZOU VERBODEN MOETEN WORDEN OF NIET?. Een reactie plaatsen

HOE RUIKEN (VINCENT VAN GOGHS) ZONNEBLOEMEN?

IN IEDER GEVAL – TIJDELIJK – NIET IN HET VAN GOGH MUSEUM

Ik moest onlangs in het Vincent van Gogh Museum zijn, vanwege een ‘geur-gerelateerd iets’ in de professionele sfeer (waarover ooit meer). Om ervan verzekerd te zijn dat ik niet in een toeristenslang zou verdwijnen, stond ik om 9.10 voor de kassa en kon als een van de eersten naar binnen. Wat ik zocht vond ik niet in de winkel – als museum zoveel klasse willen uitstralen en dan zoveel toeristen-shit verkopen – dus kon direct naar buiten want geen zin om nóg een keer oog in oog te komen staan, de confrontatie aan te gaan met de werken van ’s werelds meest populaire kunstenaar in Amerika – hoorde ik in welingelichte kringen.

video-1537455954

video-1537455954

Wat me richting uitgang opviel was een kopie van een van Van Goghs’ zonnebloemschilderijen die je multi-zintuiglijk kon beleven. Ik heb het al eens besproken: de moeite die musea nemen om kunst vanuit verschillende disciplines te belichten. Alles wordt gedaan om bezoekers te infotainen. Alleen vraag ik me, in dit geval, af of het zin heeft en/of het nodig is om de structuur van een schilderij te voelen, om te ervaren hoe het afgebeelde auditief ‘groeit, bloeit en vervalt’ en zou ruiken, mits omgezet in een geur. Nu heb ik begrepen dat deze belevenis speciaal werd gemaakt voor slechtzienden en blinden. Tja, daar kun je natuurlijk niets tegen inbrengen (ik kan me alleen niet herinneren dat er tekst en uitleg in braille werd gegeven).

ZONNEBLOEMEN

Maar zorg er dan in ieder geval voor dat het werkt. Toeval of niet, het gedeelte dat de geur van zonnebloemen oproept was defect zonder vermelding of reparatie ophanden was. Tja, en dan nog zoiets: zonnebloemen verspreiden een nauwelijks waarneembaar parfum. Dat wordt op het onderschrift bevestigd door ‘‘Scentman’ Jorge Hempenius. who has created a fragrance especially for the Van Gogh Museum. This warm, sunny floral perfume captures the entire experience of the painting. You sense the green of the stalks and the powdery texture of the yellow petals. One of the secrets ingredients is camonile’.

Waar te beginnen? Een geur baseren op iets dat niet ruikt? Come again? Want de groene stelen zijn reukloos – letterlijk nietszeggend. De gele bloemblaadjes hebben een textuur – zacht, fluwelig, maar verspreiden ook geen geur. Mocht het poederachtig zijn – dan denk ik eerder aan heliotroop. En als je van een geheim ingrediënt spreekt, die je vervolgens vermeldt, dan is het niet meer geheim, want omschreven. En het laatste waar ik aan denk bij zonnebloem is kamille. Eerder aan een melange van mimosa met een synthetisch molecuul – naam wil me niet te beginnen schieten – dat ‘zonnewarmte’ toevoegt aan een compositie. En wat je echt ruikt bij een vol bloeiende zonnebloem zit er niet in! Pollen, stuifmeel heeft iets honingachtigs. Let wel: vind ik.

Ik blijf het interessant vinden de manier waarop geur interessanter en ‘artistiekeriger’ wordt gemaakt, door het te plaatsen buiten het persoonlijke gebruik, buiten het alledaagse ‘doodnormale’ ervaren.

Verbaasd over dit alles, toch maar even Jorge Hempenius googelen. De naam levert weinig op. Vervolgens plaats ik er Scentman achter en kom direct terecht op de Facebookpagina van Aromajockey, de arti-farti, alive & kicking 2.0-versie van Ambipur, Indische toko-geurstokjes en andere sfeervolle vooral bij doe het zelf-ketens verkrijgbare huis-, tuin- en keukengeurverspreiders.

SUNFLOWERS ARDENMaar wat de zonnebloemengeur betreft. Ik kan’m dus niet analyseren. Wel leuk in deze: er zijn volgens mij best veel Amerikanen die het Van Gogh Museum bezoeken die weten hoe zonnebloemen ruiken ‘buiten de velden waar ze bloeien’. En wel door de associatie die de naam heeft met Sunflowers van Elizabeth Arden uit 1993. Was lange tijd een topseller in de VS en nog steeds te koop.

De geur heeft weinig vandoen met de letterlijke interpretatie van de geur van zonnebloem, en dat klopt omdat – zoals reeds vermeld – de bloem ‘doof’ is. Sunflowers draait meer om de sfeer en de fantasie dan het werkelijk interpreteren. Fel van karakter vond ik hem, zelfs penetrant volgens www.parfumaria.com, zo’n echte ‘right in the face’-knalgeur toen in Amerika populair. Denk Estée Lauders Spellbound (1991), denk Oscar de la Renta’s Volupté (1992).

Mijn vraag: wat is de toegevoegde waarde, behalve de gimmick? Of ben ik nu een geur-zeur?

Trouwens, iets eerder in 1990, verscheen naar aanleiding van Van Goghs 100stesterfdag – moord in plaats van zelfmoord naar nu wordt beweerd – een keur van onnodige merchandising, waaronder de geur Grand Fleuri van het merk Van Gogh. Totaal geflopperdeflopt omdat het winstoogmerk de presentatie overschaduwde – die was echt onder alle niveau. Zoals zo vaak het geval is. Zou Grand Fleuri te koop zijn geweest in het Van Gogh?

GRAND FLEURI VAN GOGH

 

HOE RUIKT ONZE KONING, HOE RUIKT ONZE KONINGIN?

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op september 17, 2018
Geplaatst in: CELEB FRAGRANCES, EDUCATIE, ENTERTAINMENET. Een reactie plaatsen

PARFUMS GEDRAGEN OP HET ALLERHOOGSTE NIVEAU

EN: HET VERSCHIL TUSSEN NICHE EN KETENGEUREN…

Er circuleren op internet talloze lijsten waarop de favoriete geuren staan gebruikt door celebs, mensen bij wie blauw bloed door de aderen stroomt en andere mensen die om de een of andere redenen beroemd zijn (geweest). Het voordeel/het nadeel: deze lijsten zijn niet te vertrouwen. Ik kan een lijst samenstellen, helemaal uit mijn duim gezogen – niemand die het volgens mij gaat controleren omdat we a: dood worden gegooid met dit soort trivia en b: het mensen het níet echt interesseert.

Meer een leuk ‘onderwerpje’, een fait divers als een redactie het weer eens aan inspiratie ontbreekt – komt vaker voor dan je denkt. Leuker is het volgens mij om bekende mensen ongevraagd van een parfumadvies te voorzien.

We beginnen goed en wel op het hoogste niveau: onze koning, onze koningin. Die vallen trouwens – heel grappig en/of juist heel triest – bij de #dewakkerkrantvannederland onder de categorie lifestyle. Ik bedoel maar: ziet die ze toch gewoon als franje/bladvulling, net zoals ‘geurtjes van beroemdheden’.

Wilem-Alexander en Máxima zouden volgens www.parfumaria.com en www.geurengoeroe.com nóg meer indruk maken wanneer de door hen gedragen geuren hun ‘blijde intochten’ subtiel van tevoren zouden aankondigen, zouden vooruitsnellen tijdens bezoeken in het rijk (overzeese delen included), tijdens onderonsjes met ‘bevriende staatshoofden’ in ‘droomkastelen’ en op ‘droomlocaties’, op staatsbezoeken of als ze heel belangrijke, maar dan ook heel belangrijke conferenties bijwonen.

Mochten beide koninklijke hoogheden na het zien van dit pafumpraatje getrieerd raken: de hofdames en –heren kunnen ten allen tijde contact met ons op nemen – als solo en/of duo-adviseur – voor een parfumadvies op maat.

W-A EN M

 

 

MARIONS-NOUS ORIZA L. LEGRAND

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op september 14, 2018
Geplaatst in: GEURENALFABET M, NICHE, VINTAGE. Een reactie plaatsen

‘VLOEIENDE’ BLOEMEN IN ALDEHYDEN-AURA

EEN OLFACTORISCHE KOMEDIE

Jaar van lancering: 1928/2014

Laatst aangepast:14/09/18

MARIONS-NOUSParfumpraatjes met www.parfumaria.com en (binnenkort) van mijn kant met vrienden en bekenden met een landelijk boven het gemiddelde interesse in geuren, zijn leuk om te doen. En worden gewaardeerd. De reden: steeds meer mensen kijken en luisteren naar iets liever in plaats van te lezen. Ik merk het bij mezelf: ik kijk kom zo een hele avond door met het kijken naar www.youtube.com.

Je zoekt een bepaald onderwerp en voor je het weet word je getrakteerd op documentaires, interviews, oude tv-programma’s en films waarvan je het bestaan niet vermoedde. De lukraak opgenomen happenings en gebeurtenissen die je dan bij toeval ziet, zijn vaak het leukst. Alleen, soms zijn er geuren of ‘geurgebeurtenissen’ die je meer recht doet met het geschreven woord. Kun je net iets preciezer dingen toelichten en verdiepen.

Bijvoorbeeld Marion-Nous. Ik word al vrolijk als ik de naam hoor; moet dan direct denken aan de ‘tegenhanger’ Divorçons-Nous (Laten we Scheiden) van Jean Patou – waarvan ik zeker ben dat deze geur bestaan heeft, volgens mij 1927, maar op internet niet meer vermeld wordt. Het vormde onderdeel van een tiental herlanceringen eind jaren tachtig toen Patou door de inzet van Christian Lacroix op ieders lippen lag in de wereld van haute couture. Ik heb ze toen in ieder geval op de plank zien staan bij Sephora aan de Champs-Elysées.

Anyway, gelanceerd tijdens ‘de gouden eeuw’ van de Franse parfumerie die niet alleen ‘sprookjesachtige’ en poëtische creaties bracht, maar ook veel geuren met understated gevoel voor humor. Nog zo’n lekkere van Jean Patou in deze: Adieu Sagesse (1925). Vrij vertaald: toedelodoki wijsheid. Marion-Nous volgt hetzelfde spoor. Is namelijk geïnspireerd op de succesvolle toneelbewerking (in heel Europa opgevoerd) van Germaine Acremants (1889-1986) komedie in boekvorm van Gay, Marion-Nous dat in 1927 met de Nationale Prijs voor Literatuur in 1927 werd onderscheiden.

Even googelen, blijkt Acremant zo’n interessante persoonlijkheid waar ik me binnenkort eens in ga verdiepen. Oriza L. Legrand presenteert deze herlancering als ‘een olfactorische komedie vol romantiek met rozenwater’.

WAT MARIONS-NOUS IK EIGENLIJK?

hyacint.jpgVoor mij een heerlijke, overheerlijke zonnige bloemengeur schatplichtig aan de aldehydenformule geïntroduceerd door Chanel. Alleen met dit verschil: het is minder vettig, meer ‘open’. De aldehyden hebben hier wel dezelfde werking: ze poeleren de bloemen; laten ze glanzen. Wat ik fijn vind: de hyacint – fris, groen, schalks – is duidelijk waarneembaar tussen de andere bloemen – een vloeiende melange van oranjebloesem, jasmijn, roos en ylang-ylang.

Wat mij wel ontgaat is de kruidige toets die de bloemen pit moeten geven in het hart – anjer en kruidnagel. ‘Typische’ jaren twintig-accenten die ik overtuigender heb geroken in andere vintage-releases. Maar bij een ‘herruik’ op 25 september 2021 wél duidelijk bespeur – het kan verkeren.

Ik heb trouwens het idee dat de originele compositie te veel is aangepast aan de ‘huidige smaak’. Want in de basis neem ik wel een mooi samengaan van tonkaboon en een vloeiende houttoon – sandelhout – waar. Alleen wat de geur ‘anders’ zou maken niet. Hoewel opgevoerd, detecteert mij neus het niet echt, terwijl ik er zo’n fan van ben: civet en ‘echte musk’ (dat nu meestal wordt opgeroepen met ambrette en styrax). Op 25 september 2021 ook niet.

Met andere woorden: ik had graag de vintage-versie weleens willen ruiken. Nog iets: is Marions-Nous ouderwets, té vintage voor een nieuwe generatie? De geur heeft inderdaad iets van ‘has been’, van voorbij. Injecteer het met een waternoot, voeg wat cleane musk toe in de basis en je hebt een nieuwe Marc Jacobs in the making. Marions-Nous zou Jacobs dan als limited pure perfume edition voor de feestdagen uitbrengen volgens mij.

MARIONS-NOUS ORIZA L. LEGRAND LOGO

DE BEST VERKOCHTE PARFUMS VAN PARFUMARIA

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op september 5, 2018
Geplaatst in: ACHTERGROND, EDUCATIE, MOET JE ECHT RUIKEN. Een reactie plaatsen

WAAROM VERKOPEN DIE ZO GOED?

Niet wat Maria altijd dacht –Roses Muskvan Montale – want uit haar computerverkooopsysteem blijkt dat het 7van Nejma, Black Aoudvan Montale en Confetto van Profumum Roma zijn.

Het opvallendst: de kopers. Die wijken nogal af. Of beter gezegd, worden gekocht door klanten waarvan je het een, twee drie niet direct zou verwachten. Of misschien toch wel? Ook weer opvallend: mensen zijn vaak geïnteresseerd in geuren die ze bij een ander hebben geroken. Een gegeven die volgens mij vaak over het hoofd wordt gezien door de marketingpiepeltjes van de grote merken.

Ook weer ‘grappig’: nog steeds zijn er mannen die bang om voor gay uitgemaakt te worden als ze kiezen voor een bepaalde geur. ‘Ben ik dan geen homo?’ ‘Nou en, dan ben je maar een homo, klaar tante Truus!’

Dé verkooptruc die het hem dan uiteindelijk volgens Maria doet: zeggen dat alle mannen deze geur lekker vinden. En mannen vallen volgens haar op vooral op zoet door de ‘borstvoeding’-link. Dat wist Geurengoeroe nog niet….

 

PARFUMARIAGEURENGOEROE

GIRLS CAN DO ANYTHING ZADIG & VOLTAIRE

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op september 3, 2018
Geplaatst in: GEURENALFABET G. Een reactie plaatsen

CATWALK FEMINISM, FRAGRANT FEMINISM

MANNELIJK VROUWELIJK GEMAAKT MAAR NIET HEUS

Jaar van lancering: 2018

Laatst aangepast: 03/09/18

Neus: Quentin Bisch

girls-can-do-anything-2.jpgTot voor kort had ik Zadig & Voltaire hoog zitten. Door de naam welteverstaan (niet door de mode). Die refereert aan een boek dat ik ooit voor de Franse lijst heb gelezen (in het Frans) : Zadig (1747) van de Franse schrijver, essayist, filosoof en vrijdenker Voltaire. Nom de plume voor François-Marie Arouet (1649-1778). Het is een filosofische vertelling over het wrede lot. Voltaire onderzoekt of geluk mogelijk is voor goede, redelijke en deugdzame mensen, in dit geval voor de hoofdpersoon Zadig.

Heel actueel zoals dat heet, maar ik wijd er niet verder over uit. Ik geef deze toelichting alleen om duidelijk te maken dat de naam van de nieuwe geur op geen enkele manier verwijst naar betekenis achter de naam van het label. Zoals alle tot nu toe verschenen geuren dat niet deden. Ik vind dat nog steeds een gemiste kans omdat juist wat het merk onderscheidt niet wordt gebruikt.

Sterker, alle (met name) vrouwengeuren zijn in de nu verplichte rockchick-mal gepropt en maken hierdoor Zadig & Voltaire inwisselbaar. Toen ik hoorde van Girls can do anything, dacht ik dat het de nieuwe girly geur van Elie Saab was (net zoals Z&V door Shiseido geproduceerd). Zal me niets verbazen dat beide merken dezelfde marketingontwikkelingsgroep heeft.

Girls can do anything was ook de naam – aldus het persbericht – van de ‘iconische slogan’ van de herfstwinter-show 2017 in New York die qua look & feel mij sterk deed denken aan ‘vintage’ Castelbajac gecombineerd met een sexy-stoer, maar feminiene look – ‘mannelijke kledingstukken een nieuw leven geven, zoals een bikerjasje over een zijden hemdjurkje met laarsjes eronder, om net iets verder te gaan’ (aldus het persbericht), en nu ook populair bij andere Parijse luxe prêt-à-porterlabels.

GIRLS CAN DO ANYTHING 3Met de naam wordt duidelijk gemaakt dat ‘Meiden alles kunnen. Op elk moment. Waar dan ook. Ongelofelijk’. Ongelooflijk inderdaad, want wat een westerse ‘in your own bubble’-kijk op de wereld. Er zijn volgens mij wereldwijd meer meiden die juist niet alles kunnen, hoe graag ze ook zouden willen. Dit gratuit activistische elan sluit aan bij een mini-trendje in de luxe modewereld naar aanleiding van de #metoo-consternatie. Ofwel, flirten met feminisme.

Lagerfeld liet voor Chanel een paar seizoenen geleden modellen ‘revolutietje’ spelen op de catwalk, de haute couture-ateliers van Dior bedrukte onlangs T-shirts met veronderstelde uitdagende oproepen en slogans. Feminisme als accessoire met een zogenaamde serieuze ondertoon. Zadig & Voltaire: ‘De belichaming van een stralend, ongeremd en onbeschaamd nieuw soort feminisme. Ontsnap in één seconde aan de conventionele meningen. Raak met één klik van je hakken geëmancipeerd. Wees de baas over je eigen keuze, houdingen en acties. Neem de controle over met een ontwapende glimlach en verover het mannelijke territorium met een bepaalde mate van zelfvertrouwen en nonchalance’. En zo ratelt het persbericht door… Maar, is de geur ook feministisch?

WAT GIRLS CAN DO ANYTHING IK EIGENLIJK?

Quentin Bisch, de neus vindt van wel: ‘De fougère, het archetype van een mannelijke geur, heb ik voor haar opnieuw uitgevonden. Het eindresultaat is uitermate vrouwelijk’. Dat is leuk, zelfs te waarderen, met dien verstande dat al heel veel neuzen dit beweerd hebben toen ze een revolutionaire geur voor de vrouw ontwikkelden. De meest recente die mij te binnenschiet: de voorloper van Mon Guerlain (2017), Mon Exclusif (2015). Alleen doet Thierry Wasser wat Quentin Bisch nalaat: lavendel gebruiken. Een varengeur zonder lavendel is hetzelfde als een oudh-geur zonder oudh (wat meer voorkomt dan je denkt, maar dat is een ander verhaal), een gourmand zonder banketbakkerijsmaken.

FOUGEREEr is iets anders aan de hand dat niets met old fashioned or new fashioned varen te maken heeft: Girls can do anything heeft voor een vrouwengeur een ‘overdosis’ van ambroxan. In dit geval ambroxide genoemd, eigenlijk de juiste omschrijving voor synthetisch ambergris die warme, zoete, iets ziltige, kruidige en musk-achtige noten vermengt, ‘geplakt’ op hout. Maar deze overdosis verhoudt zich tot 02 – de beroemdste en bestverkochte ‘solo-ambroxan’ – van Escentric Molecules als een eau de cologne tot een parfumextract.

Je ruikt het wel, vooral in het begin, en blijft door de geur heen lichtjes aanwezig terwijl andere smaakmakers het resoluut overnemen: heel veel tonkaboon, heel veel vanille, heel veel musk en minder synthetisch sandelhout. Eindresultaat: een bepoederde oriëntaalse geur die balanceert tussen gourmand en boudoir.

Maar even terug naar het begin: de opening – het meest verrassend. Want leuk hoe, zij het in een flits, peer, bergamot en oranjebloesem samengaan – niche spookt even door mijn hoofd. Wat me wel van het hart moet: roos en geranium in het hart ruik ik niet echt. Komt dus door de opdringerige oosterse basis. En ja, als je het dan echt wil, zoals Zadig & Voltaire het wil: de basis kun je mannelijk noemen omdat heel veel masstige mannengeuren anno nu zo eindigen.

girls-can-do-anything 1.jpg

LE CRI DE LA LUMIÈRE PARFUM D’EMPIRE

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op augustus 28, 2018
Geplaatst in: ACHTERGROND, GEURENALFABET L, NICHE. Een reactie plaatsen

IRIS EN ROOS BADEND IN LICHT, BADEND IN LUX(E)

EN VERDER:

OPROEP TOT WEDERGEBOORTE VAN WARE LUXE

EAU DE VIE IN EEN GEUR

JOY & DIOR

190 ANS GUERLAIN

Jaar van lancering: 2017

Laatst aangepast: 28/08/18

Neus: Marc-Antoine Corticchiato

LE CRI PARFUM DEMPIREZie-ik-ut het geurgewijs ff niet meer zitten, overweeg ik olfactorische zelfmoord, dan rest mij slechts één remedie – afgezien van goed verkouden worden en/of een goed glas wijn: een parfum selecteren van een huis dat vrij van de lifestyle-waan van de dag, vrij van marketinggeleuter, vrij van storytelling-geprietpraat, vrij van maatschappelijke betrokkenheid gewoon doet wat het ‘moet’ doen: vanzelfsprekend vakmanschap bescheiden maar met autoriteit gepresenteerd. Kom daar nog maar eens om!

Ik doe waarschijnlijk merken te kort door die nu niet te kiezen. Het kan zijn dat ik van hun bestaan nog niet weet, het zijn kan dat ik juwelen over het hoofd zie van bekende leveranciers omdat die omringd zijn – als planeten pivoterend om een zon – door pure marketing gedreven geurgevalletjes.

Voorbeeld: ik ben zeer benieuwd naar de nieuwelingen van La Collection Privée uit 2017. Diorissima, Jardin des Anges, Lucky, Purple Oud, Rose Gipsy, Sakura, Santal Noir, Souffle de Soi, Thé Cachemire, Terra Bella. Maar Jezus, mag het ietsje minder? En, moet dit nu: als je al Diorissimo (1957) ‘hebt’ – toch gezien als een van de grootste parfumklassiekers – waarom dan Diorissima? Je haalt hiermee de status ervan en jezelf als merk omlaag. Vind ik.

Waarom geen Diorissime, Diorissimi, Diorissimu, Diorissimy? Waarom geen My Diorissimo, waarom niet Diorissi-tra-la-li-tra-la-la?

En: is dit nog niche? Ondertussen wetend dat Dior onlangs Dior Joy (2018) op de markt heeft gezet. Pardon? Joy (1935) is van Jean Patou en daar moet je met je parfumpoten vanaf blijven. Begrepe! En, pff, parfumpotjandorie houdt het dan nooit op, vorig jaar was er al J’adore in Joy.

Dus kwam ik uit op mijn licht in de duisternis: Parfum d’Empire. I love Marc-Antoine Corticchiato. Toeval of niet, Le Cri de la Lumière verbeeldt exact mijn onvrede. Oké, misschien een beetje een exaltatische naam, symbool staand voor het begin van iets nieuws, een oproep tot wedergeboorte.

Als je Corticchiato beter kent, dan weet je dat de naam in feite een omfloerste kritiek is op de huidige parfumpolitiek van Dior en al die anderen.

Wat Corticchiato wil: luxe terugbrengen naar zijn oorspronkelijke betekenis. Luxe ‘komt van’ het Latijnse lux. Ofwel, licht, licht brengen en in overdrachtelijke zin in combinatie met luxe: verfijning schenken. En dan niet in de vorm van more is better à la Dior (tien stuks!), maar less is more. Eén geur opgebouwd met een minimum aan ingrediënten samen subtiel een wereld vol rijkdom oproepend.

LA COLLECTION PRIVEE

En verdomd hij heeft gelijk. Alleen zit de wereld op Corticchiato’s subtiliteit te wachten, gewend als die inmiddels is geraakt aan vergroving op plekken die ‘tot voor kort’ juist werden gekenmerkt door beleefde omgangsvormen, vrij van doorgeslagen spektakel?

Ook in de luxe-industrie vindt deze verruwing plaats – in de zin van te veel aanwezig, te veel bombarie, te opdringerig, te veel hoogdravendheid die – en dat is nu het jammere – daardoor de hoge verwachtingen niet kan inlossen. Je, ik althans, blijft vaak achter met een ‘is-dit-nu-alles’-gevoel.

Kun je dus ook linken aan geur. Een goed recent voorbeeld: de jubileumgeur van Guerlain genaamd 190 Ans. Blijkt ‘niet meer’ te zijn – nadat alle stof is neergedaald – dan de geur (enigszins aangepast) die tijdens het 180-jarig jubileum al werd geschonken in een lullige flacon aan journalisten (Geurengoeroe included, zelfs in tweevoud) en hele trouwe klanten. Nu voor de gelegenheid voor iedereen die wil in diverse concentraties: double absolue, absolue en eau de parfum. Respectievelijk verkrijgbaar in drie verschillende uitvoeringen. Mooi gedaan dat wel, vooral de allerduurste uitvoering, maar al eerder gebruikt en dus in feite een dubbele herhaling.

GUERLAIN 190 ANS

Zo kan ik nog wel even doorgaan, en moet oppassen dat ik niet definitief in een negatieve spiraal richting het zwarte gat terechtkom. Maar dan, maar dan is er nog altijd oxycodon. Twee keer zo sterk als morfine. Deze werking heeft Le Cri de la Lumière in ieder geval niet, want zoals gezegd de geur is heel subtiel.

WAT LE CRI DE LA LUMIÈRE IK EIGENLIJK?

AMBRETTEIk heb het nooit in ambrette (foto) kunnen ontdekken: facetten van eau de vie. Ik heb er nooit iemand over horen bloggen, maar sinds deze omschrijving in het persbericht van Le Cri de la Lumière staat, kakelt men elkaar na. Voor mij heeft ambrette iets musk-achtig met vooral groen-aardse accenten met warm-humus nasleep (nu ook wel vegetaal/plantaardig genoemd). En dat ruik je dus verondersteld in de opening.

Ik onderga iets anders: eerst iets ‘vaag fris’- want heel even iets dat doet denken aan ‘hesperide’ overlopend in eau de vie. Laatste wordt volgens mij opgeroepen met een synthetisch waterachtig molecuul met fruittonen (denk paradisone, denk cascalone) dat mij doet denken – toeval of niet? – aan het heerlijke, bruisende wodka-champagne-akkoord opborrelend in de opening van Parfum d’Empire’s Ambre Russe (2007).

Vervolgens gebeurt er volgens mij dan dit: de geliefde kenmerken van iris – zowel droog-poederig, zowel aards-koud – fuseren elegant. De musk en de ambrette (samen goed voor een plantaardig-sensueel effect) omlijsten deze iriserende noot die door toevoeging van roos de compositie vervolmaken, ‘verbloemen’.

Zonder roos was de geur blijven steken in een al te bekende ‘solifleur’ iris.

En dan de afronding: die is nóg subtieler, want met nauwelijks waarneembaar blank hout. Duidelijk synthetisch maar in dit geval in het geheel gezien niet hinderlijk, eerder logisch. Als er echt sandelhout was gebruikt, was Le Cri de la Lumière te vol geworden. Als er echte patchoeli was gebruikt, was Le Cri de la Lumière te donker geworden. Als er echt cederhout was gebruikt, was Le Cri de la Lumière te droog geworden.

Eindgevoel: een door roos omlijste iris waarvan de wortels in de lucht hangen en de bloemen naar de aarde reiken. Met als verbindende factor een regenboog die lucht en aarde met elkaar linken. Hoe subtiel is dit. Te subtiel?

180-ans.jpg

DE 55 FAVORIETE ‘KETENGEUREN’ VAN PARFUMARIA

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op augustus 26, 2018
Geplaatst in: ACHTERGROND, EDUCATIE. Een reactie plaatsen

OF WAREN HET NU 5555?

OF 555?

OF 5?

Geurengoeroe: ‘Ik vind hem zelf een beetje vlak’.

Parfumaria: ‘Dat vind ik niet erg’.

Parfumaria: ‘Ik val vaak op b-geuren’.

Geurengoeroe: ‘Typisch’.

Parfumaria: ‘Hier heb ik, denk ik, zes flessen van 100 ml leeg gesprayd’.

Geurengoeroe: ‘Waar laat je het allemaal, dat dat lichaam nog überhaupt, dat je nog huid hebt’.

Geurengoeroe: ‘The poor womens version of Mitsouko’.

Parfumaria: ‘Ja, heerlijk. De nieuwe versie heb ik inmiddels ook’.

Geurengoeroe: ‘Je zit meer in de chypre-hoek’.

‘Parfumaria: ‘Ja heel erg. Ik vind hem eigenlijk zo lekker dat ik hem nooit opdoe’.

Geurengoeroe: ‘Dat Vivienne Westwoord bij veel mensen wordt geassocieerd met punk’.

‘Parfumaria: ‘Ik dacht met serviezen’.

Geurengoeroe: ‘Dat is haar zus’.

 

PARFUMARIAGEURENGOEROE

JARDIN MERVEILLEUX MONT ST MICHEL

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op augustus 23, 2018
Geplaatst in: GEURENALFABET J. Een reactie plaatsen

AQUA ALLEGORIA À LA GUERLAIN VOOR BIJNA NOP

FRIS-ZURIGE BLOEMENCOLOGNE

Jaar van lancering: onbekend

Neus: onbekend

Laatst aangepast: 23/08/18

ST MONT MICHELIk dacht ‘altijd’ dat Mont St Michel maar één geur produceerde: Ambrée Authentique. Had een inmiddels overleden vriendin van me (drie jaar geleden op 80-jarige leeftijd) altijd achter de hand als ze geen geld had voor een Guerlain (haar vaste merk, haar favoriet Parure) en toch een echt ‘Parijsparfum-gevoel’ wou hebben.

Dat rook ze goed: de geur kun je met terugwerkende kracht als voorloper zien van alle amberparfums uit het nichecircuit in gang gezet door L’Artisan Parfumeur met L’Eau Ambre (1978). Alles wat je je bij een ambercologne voorstelt – warm, droog, kruidig, hout, vloeiend, lichtjes zwoel omgeven door citrusnoten – dat ruik je in Ambrée Authentique (lanceringsdatum mij onbekend).

Ik ben niet de enige: velen zien het als the ‘best amber ever’. Zoals Faust74 op de Engelse versie van www.fragrantica.com: ‘It’s coming in 250ml bottles and costs only 3 euro’s, best amber smelled in my lifetime… this one is a stoner’.

Totdat… ik onlangs in zo’n merkwaardige dumpstore in Assen – naam vergeten – Jardin Merveilleux kocht. 250ml plus crème de la beauté pour les mains voor € 3,95. Ik vroeg me af waar deze restpartij was gekocht. Heb nu soort van spijt dat ik niet de hele voorraad heb meegenomen, want de eerste associatie die ik nu – vier weken later – bij het ruiken heb is Guerlain, en dan in het bijzonder de Aqua Allegoria Cherry Blossom (2009).

JARDIN MERVEILLEUX 1Even ter herinnering: Mont Saint-Michel is een getijdeneiland over land alleen bereikbaar bij laagwater. Tegenwoordig loopt er een smalle brug, met pendeldienst, alleen toegankelijk voor voetgangers. In 1979 werd Mont Saint-Michel met abdijcomplex en omliggende baai uitgeroepen tot werelderfgoed door de Unesco en is – wist u dat? – met jaarlijks meer dan 3.500.000 bezoekers Frankrijks derde toeristische site na de Eiffeltoren en Versailles. Reisadvies: niet tijdens het hoogseizoen.

Alleen wat de link met geuren is, is mij onbekend. Op de site van de producent (Henkel) lees je: ‘Mont St Michel biedt een assortiment eau de cologne en producten voor persoonlijke hygiëne, met verfijnde en onweerstaanbare parfums, gebaseerd op zijn knowhow als parfumvakman sinds 1920. Synoniem met traditie, hoge kwaliteit en kwaliteit authenticiteit, geniet Mont St Michel een sterke reputatie en maakt deel uit van het Franse erfgoed’ – Google Translate.

Wat vanaf nu wel ‘bekend’ voor mij: als ik binnenkort andere ‘Mont St Michels’ zie uitgestald – Cerisier en Fleurs, Fraîcheur Criste Marine, Fraîcheur d’Enfance, Fraîcheur de Figue, Fraîcheur Intense, Instant Ensoleillé, L’originale, Lavande Imperiale, Naturelle Classique, Pétale de Néroli, Rose Imperiale – dan koop ik ze blind. Ik raad iedereen aan hetzelfde te doen (snobs included).

WAT JARDIN MERVEILLEUX IK EIGENLIJK?

De naam doet recht met name door de prijs. Hoe kan Mont St Michel voor zo weinig geld (de gemiddelde prijs voor 250 ml ligt rond de vier euro volgens mij) zoveel kwaliteit leveren. Iets anders deel een: ben benieuwd naar de neus. Iets anders deel twee: ben benieuwd hoe de geur door een blinde test zou komen?

Want deze ‘wonderlijke tuin’ onthult een compositie helemaal in lijn met de smaak van nu: zoet, rood fruit, witte musk. Alleen niet plat maar rijk gelaagd gepresenteerd. Ik ontwaar zurig rood (rabarber, veenbes), grapefruit, zwarte bes, een beetje munt, rijp fruit (vijg) met een voor deze prijscategorie opvallend sterke minerale (helemaal hip nu) onderstroom.

Daarnaast ook nog pikant-kruidig gevolgd door een wervelwind van bloemen – ik hou het op roos en kersenbloesem. Als kers op de taart: Jardin Merveilleux blijft voor een eau de cologne lang hangen.

JARDIN MERVEILLEUX 3

 

FIGMENT WOMAN, FIGMENT MAN AMOUAGE

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op augustus 21, 2018
Geplaatst in: GEURENALFABET F, NICHE. Een reactie plaatsen

OLFACTORISCHE HOLOGRAMMEN

Jaar van lancering: 2017

Laatst aangepast: 21/08/18

Neus: Dorothée Piot, Karine Vinchon-Spehner (Woman)

Neus: Annick Menardo (Man)

bhutan.jpgIk zat te grabbelen in mijn ‘geurenton’ – verzamelplaats van proefjes – voor een nieuwe recensie en trok Figment Man. Wel zo makkelijk: ook Figment Womanerbij gepakt. Eerste waarschuwing: don’t be fooled by the name. Want de geur heeft dus niets, maar dan ook niets met vijg te maken (wat op zichzelf wel leuk geweest zou zijn). De ongebruikelijke/originele naam – had er nog nooit van gehoord – betekent: sprookje, bedenksel, hersenspinsel, fabel(tje), verzinsel, inventie, fictie en verdichting.

Dit wordt gecombineerd met een ver voor de meeste stervelingen onder ons onbereikbare vakantiebestemming: koninkrijk Bhutan. Door de gelukkigen onder ons die er ooit mochten verpozen omschreven als de naam van de geur. Creative director Christopher Chong ziet het duo als ‘an expression of the Bhutan of my imagination. Neither fantasy nor reality, it is an olfactory hologram’.

Tuurlijk. Zet dat maar eens om in een geur! Onbegonnen werk. En waarom denk ik tegelijkertijd – ‘zal wel!’ Iets wat mij in het begin van mijn landelijk bovengemiddelde parfumbelangstelling nooit voortkwam. Sterker, ik kon ‘ooit’ ontroerd raken wanneer een parfumhuis een ‘ver weg’-geur lanceerde – Fidji (1966) van Guy Laroche. Zelfs nog bij de herlancering van een ontsnappingsparfum, zoals Sous le Vent (1933) van Guerlain. Nu komt het mij vooral ongeloofwaardig over, in de zin van dat nu nog bijna iedereen parfum  als een ‘figment’ verkoopt. Cliché dus. Verzin eens wat anders! Gebeurt natuurlijk wel, alleen op zeer kleine schaal.

FIGMENT 2Heb jij dat nu ook? Bijna ontroerd zijn als een blogger een geur analyseert als betrof het een retroperspectief van een belangrijk kunstenaar. Pagina, na pagina worden de indrukken en observaties gedeeld. Maar hoe meer hij/zij zich erin verdiept des te meer bij mij het figment-gevoel verdwijnt – nog iets aan de verbeelding overlaten bij de lezer wordt gekaapt door kille analyse. Voorbeeld: www.kafkaesque.com. Besteedt meer dan #pak’mbeet 4000 woorden aan Figment Woman en Figment Man. Moet je toch een echte vakidioot zijn. Ik ben dat in ieder geval niet meer.

WAT FIGMENT IK EIGENLIJK?

Is het dat ik een man ben dat ik Figment Man lekkerder/interessanter vindt, ondanks het feit dat Figment Woman gedreven wordt door tuberoos (toch wel een van mijn favo ingrediënten). Grappig, interessant, boeiend of hoe je het ook noemen wilt, in Figment Man meen ik het fetish-ingrediënt van Amouage – wierook – te herkennen, maar die schittert door afwezigheid.

Letterlijk een prikkelende opening. Lekker groenig (varenachtig, citroenachtig in een halo van roze peper). En dan, en dan, nog lekkerder: een vies, een stinkachtige noot die doet denken aan civet gecombineerd met aardse, minerale en kalkachtige noten. Goed gedaan. Voor mij nu een ‘vereiste’ hoe een goede geur moet ruiken. En tegelijkertijd iets zachts, vloeiends – sandelhout dus en verdomd, ik detecteer het, de in dit geval stroeve houtachtige noot van vetiver.

De ‘stink-noot’ uit het hart, wordt in de basis versterkt door cistum labdanum. Denk aarde, denk recente bosbranden. In a way doet de geur me denken aan Bracken Man (2016). Dezelfde stugheid, het idee van iets ruws en ongekunsteld vangen in een ‘gekunstelde’, samengestelde geur. Alleen de afronding is nogal tam en mat, nikseg.

TUBEROSE FRACTUREDDan Figment Woman. Ik word bijna gek van de zogenaamde ‘gefragmenteerde tuberoosgeuren’. Stella McCartney heeft er een. Reminiscence heeft er een. Gucci heeft er een. Miu Miu volgt binnenkort. Wat doet deze variant? Is heel simpel: minder naar tuberoos ruiken. Eerder het boterachtige, melkachtige gevoel versterken in plaats van het overweldigende bloemeneffect. Natuuurlijk – bijna verplicht – wordt ze begeleid door gardenia en ook nog veel andere witte bloemen: sambacjasmijn, oranjebloesem en ylang-ylang. En helemaal hip: de toevoeging van saffraan, gecombineerd met peper.

Alleen ervaar ik beide slechts un petit peu. Figment Woman presenteert zich als een getemperde tuberoos. Ik associeer het enigszins met Gabrielle (2017) van Chanel. Ook opgebouwd rondom witte bloemen, maar de ware kracht die ze samen kunnen oproepen – nee dat dan weer niet. Eerder clean, dan gevaarlijk. Dat ‘accepteer’ ik wel van masstige-geuren, niet van een huis dat zich duidelijk neerzet als niche en verondersteld überchic.

De afronding vind ik het meest verrassend. Lekker droog, stug en verlaten, tot leven gewekt door iris, papyrus, patchoeli en wierook maar minder heftig dan Figment Man. Maar ook hier: clean en safe.

Opvallend: in de drydown lijken Figment Man en Figment Woman te synchroniseren. Met andere ingrediënten eenzelfde soort van milky-earthy-gevoel. Alleen te ‘verzorgd’ en te geraffineerd (in de zin van dat alle ingrediënten door een safe wasprogramma zijn gehaald). In plaats van de kracht van de natuur te onderstrepen, is het eerder een synthetische-cleane kijk op puur natuur-ingrediënten.

LOGO AMOUAGE

 

 

Berichtennavigatie

← Oudere inzendingen
Nieuwere berichten →
  • Meest recente berichten

    • THE SWAN BOTANICEA 
    • ISOLA VERDE ROJA LONDON
    • NUDO MORPH
    • LUCI ED OMBRE MASQUE MILANO
    • Ô DE LANCÔME 
    • LAURETTA DANNY SUPRIME
    • BALENCIAGA 2025
    • CLUBS OF IRIS RÊVERIE RÉGALIEN 
    • EIGEN GEUR(EN) EERST?
    • COMÈTE CHANEL
  • Archief

  • Categorieën

    • AANBIEDINGENBAK
    • ACHTERGROND
    • CELEB FRAGRANCES
    • ECO
    • EDUCATIE
    • ENTERTAINMENET
    • ENTERTAINMENT
    • GEUR IN DE MEDIA
    • GEURENALFABET A
    • GEURENALFABET B
    • GEURENALFABET C
    • GEURENALFABET CIJFERS
    • GEURENALFABET D
    • GEURENALFABET E
    • GEURENALFABET F
    • GEURENALFABET G
    • GEURENALFABET H
    • GEURENALFABET I
    • GEURENALFABET J
    • GEURENALFABET K
    • GEURENALFABET L
    • GEURENALFABET M
    • GEURENALFABET N
    • GEURENALFABET O
    • GEURENALFABET P
    • GEURENALFABET Q
    • GEURENALFABET R
    • GEURENALFABET S
    • GEURENALFABET T
    • GEURENALFABET U
    • GEURENALFABET V
    • GEURENALFABET W
    • GEURENALFABET X
    • GEURENALFABET Y
    • GEURENALFABET Z
    • IL GIARDINO PROFUMATO
    • IN MEMORIAN
    • INTERESSANTE EN TIJDLOZE COLUMNS VAN ERIK ZWAGA 2005
    • KLASSIEKERS DIE JE GEROKEN MOET HEBBEN
    • KLASSIEKERS IN DE AANBIEDINGENBAK
    • KLASSIEKERS OPNIEUW GEROKEN
    • KLASSIEKERS VAN DE TOEKOMST
    • LIMITED EDITION
    • MASSNICHE
    • MASSTIGE
    • MOET JE ECHT RUIKEN
    • NEO NICHE
    • NICHE
    • NICHE IN DE PARFUMERIEKETEN
    • NIEUW! NIEUW! NIEUW!
    • NIEUWE KLASSIEKERS DIE JE GEROKEN MOET HEBBEN
    • NOSE JOB: PERFUMERS THAT MATTER(ED)
    • OPVALLEND PARFUMNIEUWS
    • OUDE FILMS MET PARFUMINFO
    • PARFUM = PARFUN
    • PARFUM IN DE MEDIA
    • PIEDESTAL POUR DES PARFUMS
    • PORTET
    • PORTRET
    • TAX FREE
    • TRENDANALYSE
    • TRENDS TOEGELICHT
    • Uncategorized
    • VINTAGE
    • WAT RUIK IK EIGENLIJK?
    • ZOU VERBODEN MOETEN WORDEN OF NIET?
  • Meta

    • Account maken
    • Inloggen
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.com
Blog op WordPress.com.
GEURENGOEROE
Blog op WordPress.com.
  • Abonneren Geabonneerd
    • GEURENGOEROE
    • Voeg je bij 125 andere abonnees
    • Heb je al een WordPress.com-account? Nu inloggen.
    • GEURENGOEROE
    • Abonneren Geabonneerd
    • Aanmelden
    • Inloggen
    • Deze inhoud rapporteren
    • Site in de Reader weergeven
    • Beheer abonnementen
    • Deze balk inklappen

Reacties laden....