GEURENGOEROE

P.O.P: POPE OF PERFUMES

  • Home

VELVET SPLENDOUR GOLDFIELD & BANKS

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op augustus 17, 2019
Geplaatst in: GEURENALFABET V, NICHE, Uncategorized. Een reactie plaatsen

ZACHTE WARMTE

MIMOSA MAAKT ZIJN ‘ROL’ WAAR

Jaar van lancering: 2019

Laatst aangepast: 17/08/19

Neus: onbekend

velvet-splendour.pngDe naam doet me direct denken aan een geur die ik ‘altijd’ abusievelijk verkeerd schreef: het was dus niet Splendour, maar Splendor (1998) van Elizabeth Arden. Maar volgens mij is met ou de juiste schrijfwijze. Zou daarom deze ‘splendid’ Arden niet zijn aangeslagen?

Trouwens, Arden slaagt er maar niet in – misschien wil ‘ze’ ook niet gezien de enorme investering these days – een nieuwe potentiële klassieker te lanceren. Het is een va et vient van variaties op Sun Flowers (1993), 5th Avenue (1996) en Green Tea (1999). Zoals Sun Flowers Sunlit Showers (2019), 5th Avenue Uptown NYC (2017), Green Tea Pomegranate (2019).

Moving on swiftly: Velvet Splendour is inmiddels de zevende geur van het downunder-label Goldfield & Banks (anno 2016) met Vlaamse link. Meer weten over de achtergrond? Lees: Pacific Rock Moss.

We lezen op de homesite (google-vertaald): ‘Fluwelen pracht alsof je een grote bos zonverbrande wilde bloemen in beide armen houdt en je gezicht er zachtjes in drukt. Een impressionistisch schilderij van een lange rit door het open, luchtige en wolkenloze landschap’.

WAT VELVET SPLENDOUR IK EIGENLIJK?

Gemiste kans in de zin van storytelling en ‘heritage’: mimosa heeft als oorspronkelijke habitat Australië. Had je leuk kunnen meenemen in het pr-verhaal. Wel zegt Goldfield & Banks dat ‘de mimosa in bloei uitbarstend, het eerste teken van de lente markeert in Australië. Zachtgeel wordt gearceerd tegen blauwe luchten’.

ERIK ZWAGA GEURENGOEROE MIMOSAVervolgens: ‘De eerste noten geven onmiddellijk een mix van groene stengels, gele bloemen, koele lucht en warm licht vrij’. Dat ervaar ik dus niet: groen. Ook gelukkig niet een frisse opening. Je ziet direct in de bedoeling van de geur: een fluweelachtige sensatie van bloemen, een diffuus boeket opgeroepen met oranjebloesem (absoluut), sambacjasmijn en natuurlijk mimosa (absoluut) waar een warme wind voor luchtigheid zorgt (hedione).

Alleen speelt mimosa niet de hoofdrol, is hij onderdeel van het kwartet, garandeert ‘fluweel’. Maar misschien is dat ook niet de bedoeling van Goldfield & Banks, verwachtte ik ten onrechte te veel van deze ‘goudgelen miniatuurzonnetjes bungelend aan vaak majesteitelijke bomen die bij een zuchtje wind de omgeving transformeren tot een droomachtig decor klaar voor een opname voor een parfumpromotievideo met een zeer romantische boodschap…’ – ik dwaal af.

Wel ruik je in Velvet Splendour waar mimosa goed in is: zijn rol als veredelaar. In een boeket gaan de andere bloemen zich chiquer gedragen alsof ze op weg zijn naar een feest met officieel karakter met ‘festive attire’ als dressing code. En de afronding is daadwerkelijk fluwelig met een zachte houttoon. Komt op conto van de sensueel-poederige liaison tussen tonkaboon, oppoponax, heliotropine en leer die gracieus versmelten en perfect in balans zijn met Australisch sandelhout, patchoeli en vetiver.

Met een heel veel of heel weinig fantasie zie je Nicole Kidman in slow motion flaneren door een typisch Australisch landschap (bestaat dat eigenlijk?) in gloed gezet door de ondergaande zon. De warmte heeft iets zandachtigs, zand dat poeder wordt als Kidman het door haar ever nog zo gracieuze, ‘liver spot free’-handen laat glijden – ik dwaal af.

GOLDFIELD & BANKS MOOD

 

 

BAGHARI ROBERT PIGUET: OPNIEUW GEROKEN, OPNIEUW GESPROKEN

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op augustus 7, 2019
Geplaatst in: GEURENALFABET B, KLASSIEKERS OPNIEUW GEROKEN, MOET JE ECHT RUIKEN, NICHE. Een reactie plaatsen

Geachte geurengoeroe-fan,

Het is me niet gelukt om Baghari ‘on top of the blog te sticken’. Ik wil deze post een nieuwe aanmaakdatum geven – aangezien ik de geur voor een tweede recenseer – maar dat lukt niet. Dan maar even zo op deze wijze. Klik dus op Baghari. Merci.

BAGHARI 6

 

QUADRIFOGLIO – PARCO PALLADIANO XIII – BOTTEGA VENETA

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op augustus 3, 2019
Geplaatst in: GEURENALFABET Q, NICHE. Een reactie plaatsen

PLUKGELUK

GEPEPERD GROEN

Jaar van lancering: 2018

Laatst aangepast: 03/08/19

Neus: Aurélien Guichard

QUADRIFOGLIE BVNiemand is er niet echt naar op zoek, toch? Meer categorie toevalstreffer: het vinden van een klavertjevier. Maar, behoor je tot de gelukzaligen dan… wordt volgens Wikipedia ‘vooral door de zeldzaamheid, maar ook door de vorm – die doet denken aan een kruis – het vinden of het krijgen van een klavertjevier sinds de middeleeuwen beschouwd als een geluksbrenger’.

Elk deelblad symboliseert iets edels: hoop, vertrouwen, liefde en geluk. Maar zo makkelijk vind je dit viergebladerte niet (kant-en-klaar-klavertjevier gekocht bij tuincentra tellen niet mee). Wikipedia: ‘Afhankelijk van de abiotische milieufactoren, wordt het voorkomen ervan geschat tussen 0,01 en 0,1 procent. Ik ben er nooit op gestuit.

Mijn tuinman daarentegen lijkt er oog voor te hebben, weet het klavertjevier feilloos tussen het gras van de verwilderde tuin te vinden. Maar zonder deze ‘bij tijd en wijle’-vondsten, prijst hij zich ook een gelukkig man. En hij is het.

Logisch dat gezien de symboliek het klavertjevier om de zoveel tijd in de parfumerie opduikt. Drie die me te binnen schieten: Chance (2002) van Chanel (althans bij de lancering) en zie je haar gestileerd terug in Lolita Lempicka: Si Lolita (2009). En Four-Leaf Clover (2015) van The Library of Fragrance.

Bottega Veneta voegt zich hier nu bij. Quadrifoglio is onderdeel van de Parco Palladiano-serie. Parco Palladiano is de beroemde, streng symmetrische renaissancetuin van Villa Capra La Rotonda ontworpen door Andrea Palladio (1508-1580) – vandaar de naam – in de buurt van Vicenza (waar Bottega Veneta zijn ateliers heeft). Ze moeten een contrast vormen met de meer statige parfums van het huis.

De eerste zes uniseksgeuren verschenen in 2016. Inmiddels zijn het er vijftien. Vooral X, XI en XII (vorig jaar ‘live besproken’ met www.parfumaria.com, zie filmpje) vallen op door hun eigenzinnige kijk op hout. Bij deze drie – respectievelijk Olivo, Castagno en Quercia – kun je van niche spreken, want eigenzinnig en losgezongen van alle parfumclichés en daardoor niet bepaald crowd pleasing omdat het méér dan is ‘voorjaar’ en ‘bloemetjes’.

Quadrifoglio is dat daarentegen wel. Een en al groen voorjaarszin. En dat wordt nog duidelijker als je het vergezicht krijgt dat de neus voorschotelt: ‘Stel je de vroege ochtend van de lente voor in de Veneto. Het is rond acht uur De zon komt op. Je ziet de mist vervagen. Om me heen is er de onmetelijkheid van groen. Onder het gras zie ik een klaver met drie bladeren. Ik zie een, twee – ik zie een derde. Je pakt het op, het brengt je geluk. Het brengt je daar. Ik ruik de omgeving. Het is groen, levendig, fris en zacht’.

WAT QUADRIFOGLIO IK EIGENLIJK?

De eerste impressie bij opening: prikkelend groen, alsof verse kruiden door roze, witte en zwarte peper is gerold. Tweede impressie: alsof deze groene kruiden door een vergiet zijn gegaan – waarschijnlijk een waternoot. En dan heel voorzichtig daalt dit allemaal neer en detecteer je de nuances.

KLAVERTJEVIERjpegEen duidelijke noot van bergamot. Het pittige groen heeft overeenkomsten met basilicum met op de achtergrond een weeïge zoete noot – ik hou het op coumarine die in dit geval breed van spectrum is: van vers groen dat langzaam uitdroogt en hooi wordt. Ik vermoed ook een zweem van witte musk, want clean is de afronding zeker, maar blijft op de achtergrond doordat de peperige noten (met slierten van wierook) doorgetrokken worden naar de basis.

Moet wel gezegd: het is moeilijk om al het groen bij naam te noemen. Als ik Quadrifoglio blind had geroken, dan zou ik na lang inhaleren en nadenken op tijm hebben gegokt. Maar ik meen ook iets van oregano te herkennen. Diffuus groen dus. Mooi, elegant, maar ‘bekend’.

Het enige wat me tegenstaat is de prijs: € 265,00 is pittig voor 100ml. Niet te koop in Nederland volgens mij (ik weet niet of de Amsterdamse boetiek in de PC Hooftstraat ze heeft), maar wel op de site van Bottega Veneta.

Nog iets: het blijft toch interessant om te zien, hoe anderen een geur ervaren. Zo ruikt volgens www.thecut.com Quadrifoglio ‘naar een bord met exotische, dure niet-sla-salade-opties zoals frisée, andijvie, roodlof en mizuna (‘het Japanse zusje van ons raapsteeltje’ volgens http://www.aziatische-ingredienten.nl) en heeft het tegelijkertijd ‘de luxe van het schone verzorgde groen van een golfbaan’.

ERIK ZWAGA GEURENGOEROE BOTTEGA VENETA LOGO

 

222 LE GALION

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op juli 31, 2019
Geplaatst in: GEURENALFABET CIJFERS, MOET JE ECHT RUIKEN, NICHE. Een reactie plaatsen

DEUX CENT DEUX, TWEEHONDERDTWEEËNTWINTIG

VRAIMENT: UNE DÉCOUVERTE INATTENDUE!

ECHT: EEN ONVERWACHTE ONTDEKKING

Jaar van lancering: 2014

Laatst aangepast: 31/07/19

Neus: David Maruitte

222 GALION.jpegDat vergroot altijd het mysterie. Althans men gaat er – nog steeds – vanuit dat veel mensen het interessant vinden. Én het is helemaal in sync met storytelling: dat tijdens het doorspitten door een nieuwe eigenaar van een parfumarchief van een lang geleden gesloten huis, hij stuit op niet eerder gebruikte formules.

Bij Le Galion is dat 222. Created somewhere between 1930 and 1935. Ik stuitte er ook ‘par accident’ op bij het re-arrangeren van mijn parfumatelier. En OMG, GVD, wat een pracht!

Van de ene kant denk ik ‘jammer dat ik’m niet eerder heb ontdekt’, van de andere kant: ‘komt op het juiste moment’. Want ik heb, zoals bekend, af en toe last van een beetjebehoorlijktochwel geurdepressiviteit veroorzaakt door middelmaatgeurtjes waarover ik me betaald professioneel moet buigen. Altijd dezelfde teleurstelling: op papier klinken composities veelbelovend, maar gespoten op de pols gebeurt er niet wat je hoopt. Wel: vlak, lineair, glad, niks. Inwisselbare middelmaat.

De allerergste, toch wel droefmakende constatering: dat mensen hier genoegen mee nemen. Nog erger: door de alomtegenwoordigheid van een paar cosmeticareuzen, wordt de klant in de ketenparfumerie maar een beperkt uitzicht geboden op het zo diverse parfumlandschap anno nu. Hij mist dus echt wat. Wat? Geuren die meer met je doen. En 222 is zo’n geur. Voor mij althans.

Zo wordt de 222 op de Le Galion-site omschreven: ‘Een nieuwe pagina opent met een brug tussen het verleden en de toekomst. Een herinterpretatie van deze verloren formule die een mysterieuze en sensuele geurcreatie ontketend opgebouwd rond een amber-oosters akkoord’.

image.png

Die brug klopt inderdaad. Want zou de compositie – gemaakt door Paul Vacher; tenminste daar ga ik vanuit – in originele staat zijn gereleased, dan zou die meer old school hebben geroken. Denk ik in dit geval aan de voor- en naoorlogse klassiekers van Caron. Mooi maar toch wel tijdsgebonden. 222 in nieuwe vorm is een perfecte manier om vintage eigentijds te ervaren.

WAT 222 IK EIGENLIJK?

222 is chique. Een nieuwe definitie anno 2019 van chic volgens Geurengoeroe: een geur die eigenlijk geen geur is, meer een olfactorische sensatie die zich als een lint van noten sierlijk om je heen draait. Het is er en toch niet. Een subtiele gewaarwording. Als je het bij iemand ruikt, en je bent geïnteresseerd in geuren, dan wil je meer weten.

LE GALION OLD PRINTVooropgesteld: zou het door de tropische hitte van de afgelopen dagen komen dat 222 zo ingetogen maar toch zo rijk zijn nuances verspreidt? Fascinerend: het zoet-gestemde viooltje in de opening voorafgegaan door een ondefinieerbare kortstondige etherische, groene trilling.

Alleen, lijkt voor mijn gevoel het viooltje zich samen met de lavendel in het hart te transformeren tot een boeket van seringen. Voorzichtig fris, voorzichtig zoet. Samengetrokken tot een poederige sensatie met sensuele nasleep. Heerlijk. 222 heeft ook een mooie ‘huidtoets’. Wil zeggen: de poederige noten hechten zich zo elegant. In dit geval een smeuïge, lactone-achtige en vanille-achtige fusie van mirre, styrax (benzoïne), witte musk, kasjmier- en sandelhout. Laatste is opvallend present.

Maar er gebeurt meer in de basis, want naast het sensuele aspect zit er ook een kordate noot in: eikenmos en leerachtige noten. Het geeft de smeuïge fusie een ondergrond. Het effect: stoere verfijning, verfijnde stoerheid. Logisch van Le Galion om 222 als gender free, of beter gezegd als fluïde – de nieuwe omschrijving van uniseks – te categoriseren.

Dus heb je de kans om deze geur ergens te ruiken, doe het. En probeer dan direct wat andere klassiekers van het huis. Dan zul jij ook ervaren waarom Le Galion (door zijn tijdelijk verdwijnen en daardoor in tijdelijke vergetelheid geraakt) eigenlijk de missing link vormt in de moderne parfumerie. Het huis dat Lanvin en Dior van zijn parfumpremières voorzag (ja inderdaad Arpège en Miss Dior), maar met zijn eigen geuren parfumgeschiedenis heeft geschreven.

By the way, heb je totaal nog geen clue na het lezen van mijn impressie – je kunt 222 op één lijn stellen qua sensatie met Shalimar Souffle de Lumière (2018), maar dan verfijnder, duidelijker, puurder, nich-er.

images.jpeg

 

GUCCI FLORA GORGEOUS GARDENIA EMERALD 

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op juli 24, 2019
Geplaatst in: GEURENALFABET G. Een reactie plaatsen

EEN ‘KOELGROENE’ MAGNOLIA DIE ZICH VOORDOET ALS LOTUS

Jaar van lancering: 2019

Laatst aangepast: 23/07/19

Neus: Alberto Morillas

GORGEOUS GARDENIA EMERALD 1Terwijl de kleding onder leiding van Alessandro Michele steeds gewoner, ‘rommelmarkt- en vintagewinkel-herkenbaar’ (maar niet bepaald goedkoper) wordt, zien we op geurengebied een tegenovergestelde ontwikkeling bij Gucci: crowd pleasers worden opgestuwd in de hogere vaart der volkeren: van masstige naar prestige.

Men neme Flora (2009) en de daaraan verbonden Garden of Gucci (2012) waarin vijf ‘iconische’ bloemen in de parfumerie een speciale behandeling kregen. De bedoeling van toenmalig artistic director Frida Giannini: de specifieke eigenschappen van respectievelijk viooltje, mandarijn (geen bloem, het zij zo), tuberoos, magnolia en gardenia tot hun volle wasdom te laten komen.

De algemene ontvangst op de internationale parfumblogs was niet bepaald enthousiast. Begrijpelijk: in vergelijk met (niche)merken die ook deze veredelingsmethode nastreefden, was The Garden of Gucci (let wel: toen gemaakt in overleg met licentiehouder Procter & Gamble) niet bepaald met veel zorg aangelegd. Ofwel, gemiddelde bloemig-musky olfactorische herkenbaarheid met cleane nasleep.

Ik weet niet of Alessandro Michele dezelfde mening was toegedaan, maar in het kader van de Gucci-geur-upgrading (door huidig licentiehouder Coty), besloot hij met één bloem te beginnen: de gardenia. De reden: ze is de meest geliefdste uit de Gucci-tuin. Vorig jaar nog alleen in presentatie als limited edition, nu ook een nieuwe interpretatie van de geur. Naam: Gorgeous Gardenia Emerald.

Een andere reden: de geurnuances van gardenia matchen volgens hem zo sierlijk met de groene golf die Alessandro Michele voorziet als een nieuwe, belangrijke trend voor vrouwen, zoals hij reeds aantoonde met Bloom Aqua di Fiori in (2018).

WAT FLORA EMERALD IK EIGENLIJK?

ERIK ZWAGA GEURENGOEROE WATERLELIEEen misvatting van groen in geur: kan alleen worden opgeroepen met vers gemaaid gras, kruiden, stengels en bladeren. Maar er is een andere manier, gewoon door in het water te duiken met groene tonen vermengd met ingetogen citrustinten. Hoe doet Alberto Morillas het? Hij behandelt de gardenia alsof ze bloeit met groene in plaats van witte en crèmekleurige bloemblaadjes. Hij stelde zich een vroege zomerochtend voor, waar boomgaarden met rijp fruit bedekt zijn met dauw. De eerste indruk die je krijgt terwijl je Gorgeous Gardenia Emerald ruikt: sappige peer en koud aandoend watermeloen bedekt met de kleinste citroendruppels die zachtjes op de gardeniablaadjes vallen, waardoor ze groener worden.

Althans dat is de bedoeling. Alleen ik ruik niet echt gardenia, ook niet de groene variant. Zelfs de toegevoegde frangipani (ook bekend als plumeria met zijn zachte gardenia-achtige aroma maar meer exotisch perzik- en fruitachtig) brengt daar geen verandering in. Wat ik wel ruik: een waterachtige en zoetige bloemige noot. Het is de lotusbloem met haar etherische kwetsbaarheid die de toon bepaalt. En die landt op een basis van (minder) hout en (meer) musk die zich uiterst clean gedraagt.

Toeval of niet: door de tropische hitte van afgelopen dagen, heb ik een aantal eau de colognes binnen handbereik. Een daarvan is Lotus Blue van Roger & Gallet. En die doet me dus denken aan Gorgeous Gardenia Emerald. Niet zo vreemd eigenlijk. Ook gemaakt door Alberto Morillas.

GORGEOUS GARDENIA EMERALD 2

GAY – IL VANGELO SECONDO – ODRIU

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op juli 22, 2019
Geplaatst in: GEURENALFABET G, NICHE, OPVALLEND PARFUMNIEUWS. 1 reactie

‘HÉ BOKKENPOOT!’: DE HETERO EN HOMO IN DE PARFUMERIE

HET ‘SOLMAR’ JE PARFUM ZIJN!

Jaar van lancering: 2018

Laatst aangepast: 22/07/19

Neus: Angelo Orazio Pregoni

il-vangelo-secondo-gayParfumnicht: zo werd/wordt wel eens man omschreven met overdreven aandacht voor geuren. Dit compliment is mij nog nooit toegeworpen – althans niet in mijn aanwezigheid. Wel werd ik een keer voor bokkenpoot ‘uitgescholden’ toen ik stond te wachten op de tram met een doos vol boodschappen.

Ik was confuus en moest ook lachen. Toen ik thuiskwam, kwam ik erachter dat deze verwensing niet gemeend en ingegeven was door iemands ad rem gevoel voor humor. Vanwege het vergeten van een tas, had ik mijn waar in een lege doos gestopt waarin voorheen 24 pakjes van die koekjes hadden gezeten: ‘Hé, bokkenpoot!’ Deze ervaring schoot me weer te binnen, toen ik als extraatje bij mijn bestelling bij www.parfumaria.com 10ml cadeau kreeg met de naam Gay. Moest lachen om de naam, maar keek niet echt naar de maker. Had’m meegenomen in de auto, om te ruiken en te ervaren of een geur inderdaad gay kan zijn in plaats van ‘gender neutral’/’fluid’ waarmee nu goede sier wordt gemaakt door de merken.

Al ruikende kwam ik tot een wonderbaarlijke ontdekking – waarover later meer -, en vroeg me ondertussen of de geur tongue in cheek was en/of de maker er iets interessants over had te melden. Laatste moest haast wel gezien de ‘staat van dienst’ van de parfumeur die bij nadere inspectie van de flacon Angelo Orazio Pregoni bleek te zijn. Beter bekend als Odriu. Meer weten over deze parfumdruïde, zie Peety (2013).

ODRIUOp zijn site lees ik over het idee achter Gay, en kan er geen touw aan vastknopen. Als ik het goed heb begrepen is Pregoni ook schrijver en is de geur genoemd naar zijn boek Il Vangelo secondo Gay. Ofwel, Het Evangelie volgens Gay. En dat is volgens hem ‘de meest schokkende waarheid in de geschiedenis’ en ‘zeker een klein meesterwerk met antropologische en fantasierijke implicaties, dat het verhaal in ons dagelijks leven doet zinken, de wijdverspreide gedeelde moraliteit omkeert, maar ons het zeldzame voorrecht toekent om te denken met ons hoofd’. Tuurlijk, en ook zo fijn: ik zit dus helemaal op het verkeerde spoor.

Puur op de naam en de status van Odriu, ga ik ervan uit dat hij met Gay niet vrolijk bedoelt, maar ‘gewoon’ de seksuele voorkeur van – hoeveel procent van de mannelijke bevolking was het ook alweer?

Dat brengt me op een andere gedachte: het is tegenwoordig zelden dat je een heteroseksueel in een parfumerie aantreft die geuren vérkoopt. Viel me een tijdje geleden in de Bijenkorf Amsterdam weer op. Of je wordt geholpen door (soms) een gemake-upte forty somethinger of door een flawless gesoigneerde ‘beauty boy’ die meer zijn feminiene dan zijn masculiene kant benadrukt.

Is dat erg? Nee! Maar voor de doodgewone hetero op zoek naar een nieuwe geur, is dat volgens mij niet zo gezelli shoppen omdat die dan bevestigd wordt in zijn vooroordeel – tenminste als hij die nog heeft – dat geur toch echt een ‘gay issue’ is. Ik als homo vind een dergelijk ‘presentatie’, die ook nog eens vaak gepaard gaat met hautain gedrag, al vaak hinderlijk. Krijg de neiging om desbetreffende eens flink de oren te wassen. Maar doe dat dan toch maar weer niet. Ik denk ‘laat maar, tante Truus’, ik koop de geur waarvoor ik kwam wel bij een ander, online of helemaal niet meer.

ERIK ZWAGA GEURENGOEROE KANEELWAT GAY IK EIGENLIJK?

Een interessante compositie. Kort door de bocht: a real spicebomb! En lekker! Komt dat omdat ik ook gay ben? Kan zijn. Kan niet zijn. De opening is een mix van heel veel knallend en knuffelend kaneel met op de achtergrond een lichte noot van komijn. Tenminste ik ruik iets zweterigs. Ik meen ook wat nootmuskaat te herkennen. Plus veel musk op de achtergrond en nog wat dierlijk plezier. En een lichte regen van cacao- en chocolade-achtige nuances. Bloemen niet echt, maar dan ook weer een beetje van wel. Echt zo’n wolk van een parfum die de drager ruim van tevoren aankondigt.

En toen tijdens het maar door en door ruiken, drong het in ene tot me door – de wonderbaarlijke ontdekking: Gay is Organza Indécence (1999) van Givenchy maar dan in ‘travestie’. Wil zeggen: waar Organza Indécence stopt, gaat Gay door. Gay gedraagt zich een beetje als een über-crossdresser in een aflevering van Ru Paul’s Drag Race (die zo lees ik net 14 Emmy-nominaties heeft gekregen voor dit seizoen).

51iYpfkxZQL

NEROLI ANIMALIS MAISON INCENS

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op juli 18, 2019
Geplaatst in: GEURENALFABET N, NICHE. Een reactie plaatsen

KNISPEREND, ‘ELEKTRISCH’, MINERAAL, GROEN, DORSTLESSEND, WARM

CLAIR-OBSCUR-COLOGNE

Laatst aangepast: 18/07/19

Jaar van lancering: 2016

Neus: Jean-Claude Gigodot

NEROLIE ANIMALIS 2En toen was het zomer en dus tijd voor lekker, knetterend vermaak. Voor mij is dat dan eau de cologne of een iets in die richting. En zo kwam ik uit op de geur waarover ik al regelmatig heb gesproken tijdens parfumpraatjes met www.parfumaria.com.

Hoe komt het toch dat je een bepaalde voorkeur hebt concerning geuren? Het cliché wil dat sommige geuren je in a whiff terug katapulten naar een gebeurtenis lang geleden plaatsgevonden. Ander cliché in relatie tot deze: het wordt eigenlijk alleen maar gekoppeld aan positieve herinneringen. Heb het eerder gezegd en herhaal het weer een keer: als je verkracht wordt onder een bloeiende amandelstruik dan gaat deze associatie beheurlijk mank.

Zover ik weet heb ik tijdens mijn jeugd nooit iets van de bittere oranjebloesem geroken. Ik snuffelde wel eens aan de Boldoot-cologne van mijn oma van moeders kant, maar dat kan het niet geweest zijn. En trouwens Oma van Onna heeft me tijdens mijn prille jaren een paar keer behoorlijk gemept met een van haar slippers (was het nu de rechter of de linker?)… en toch word ik gewoon blij, om niet te zeggen euforisch, als ik Neroli Animalis spray over mijn armen en in mijn nek.

Trouwens, ik werd onlangs weer eens gewezen over de cologne-onwetendheid die heerst bij veel noordelingen. Mijn oudste broer die al dertig jaar in Nieuw-Zeeland woont was onlangs een week bij mij te gast in mijn vrijwillige verbanningsoord Gees. Het was warm en dus stonden her en der in huis op strategische plekken enkele flacons opgesteld van mijn eigen gemaakte eau de cologne genoemd re-cologne.

Een mix van 77 verschillende versies variërend van supermarktkoopjes (Bien-Être, DelHaize, Thomas) tot de meer verfijnde (zoals Guerlain, Hermès, Oriza L. Legrand). Hij zag me sprayen en ‘begreep’ het niet. Toen ik hem de sensatie uitlegde en hij het zelf ook deed, zag ik hem ‘opfleuren’. Ja, inderdaad dat is fris en lekker. En vroeg of hij een flacon mocht hebben. Mocht, alleen vergeten te geven. Sturen we alsnog op.

WAT NEROLI ANIMALIS IK EIGENLIJK?

NEROLI ANIMALIS 1Anyway, met Neroli Animalis heb je een eau de cologne in eau de parfum-concentratie. Op de site van Maison Encens wordt de geur omschreven als een ‘clair obscure’. Ofwel, spelend met licht en donker.

Klopt. Eerst een overload ‘licht’, denk citroen – geel, zuiver, scherp, fris. Dan een scheutje oranjebloesem bliksemsnel gevolgd door neroli. Heerlijk, want exact zoals neroli hoort te zijn: honingzoetst, metaalachtig met groene en pittige facetten. Het duurt een tijdje voor de geur zijn ‘obscuriteit’ bereikt. Want tussen het ‘licht’ en de ‘duisternis’ neem je een mooie bloemennoot waar. Subtiel, maar detecteerbaar, geranium. Voor het houtige, groenige aspect wordt dat andere extract van de bittere sinaasappel gebruikt: petit grain.

Eigenlijk is obscuur in Neroli Animalis een warme onderstroom. Opgeroepen met vanille-infused amber, een subtiele injectie van milky-rokerig benzoïne en ambergris. Laatste verklaart ook de marine-achtige noten. Alsof de ‘neroli-bloesems’ op hun hoogtepunt van bloei in een tropische zee vallen. Animaal wil ik het noemen. Maar kan me indenken dat sommigen vinden dat de geur naar ‘pippi de chat’ (kattenpis) stinkt, iets wat vaak wordt beweerd wanneer de indolen van oranjebloesem en dus neroli worden benadrukt.

Wat ik dan weer niet snap: mijn partner zei toen ik de geur voor de eerste keer had opgespoten: ‘Lekker die wierook!’ Zou hij stiekem de flacon en dus de naam van het merk hebben gezien? Want de associatie ontgaat me. Of zou hij de benzoïne er hebben uitgepikt? Zo zie je maar weer: bijna iedereen ervaart geur anders.

LOGO MAISON INCENS

ROSE ISHTAR RANIA J.

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op juli 11, 2019
Geplaatst in: GEURENALFABET R, NICHE. Een reactie plaatsen

GEEN BLING-BLING MEER NODIG

MULTI-SPECTRUM ROOS

Jaar van lancering: 2012

Laatst aangepast: 11/07/19

Neus: Rania Jouaneh

ROSE ISHTAR RANIA J. FLACONIk loop al een tijdje rond met Rose Ishtar op mijn beide polsen. Conclusie: hoewel ik zelden roosgeuren draag voor het persoonlijk genot, word ik hier heel erg blij van. De reden: de geur koppelt uitgesproken natuurlijkheid – je ruikt heel veel zoete roos – aan comfortabele draagbaarheid. Het is niche, vol, gelaagd én toch toegankelijk in de zin van: de gemiddelde ketenparfumerieklant zal er niet van achterover slaan.

Of toch wel? Dat Love Rose (2014) uit de Histoire de Fleurs-serie van Reminiscence niet echt is aangeslagen – een niche-roos bijna ‘overal’ te koop – zegt misschien toch ook wel iets.

Dit lees ik op op de site van Rania Jouaneh. Ze beschouwt haar parfums ‘als een belangrijke accessoire, een om te dragen als sieraden voor de huid’. Nou, Rose Ishtar dragend, dan heb je verder geen bling-bling-stenen meer nodig. Slechts een paar sprays kondigen de roos in al haar glorie aan die vervolgens een elegant parcours aflegt.

Volgens Rania Jouaneh manifesteert ‘de roos symbool van eeuwige vrouwelijkheid’ zich eerst zoet en licht vermengd met zwarte bes. Vervolgens met ‘tonkaboon, sandelhout en patchoeli, om op de huid een frisse geur, houtachtige en lichte gourmandnoot te onthullen’.

WAT ROSE ISHTAR IK EIGENLIJK?

Dat is wel heel erg bescheiden gesteld. De opening is alsof de rosa damascena verpakt zit in een cluster van volle rijpe, zwarte bes begeleid door flitsen van bergamot. Ik kan het weten, ik heb net bij mij een struik in de tuin kaalgeplukt: zoet, groenig, met ‘kir royal’-achtige nuances die de zoetigheid van de roos benadrukt.

ERIK ZWAGA GEURENGOEROE ZWARTE BESAls deze fruitige frisheid is afgezwakt zet de roos haar spoor voort, gewoon puur zoals ze is: zoet, bloemig, licht gezuurd om geleidelijk warmer-houtiger te worden. Dus een prachtige balans tussen sandelhout en patchoeli.

Sandelhout ruik je het eerst – warm, lactone-achtig en rozig. De patchoeli kadert de roos als het ware in; geeft haar substantie alsof ze in deze houtachtige nuances wordt verankerd. Terwijl ondertussen tonkaboon voor de gourmand-toets zorgt.

Opvallend: het frisse aspect dat ze beschrijft klopt ook. Je zou bijna denken dat door de ‘fijngemalen’ poederachtige sensaties van sandelhout en tonkaboon – versterkt door heliotroop – zich stiekem wat ‘heel veel’ witte musk ophoudt. Want op het eind, als de roos is uitgebloeid, ruik je een huid die zeer schoongewassen aandoet. Weliswaar ‘veroorzaakt’ door een mooi stuk zeep op basis van roos. Zeker niet hinderlijk voor een non-white-musk-believer zoals ik.

Beetje na-mijmerend, schiet me Midnight Poison (2007) van Dior binnen. Met bijna dezelfde ingrediënten ook een volle, oosterse roos oproepend. Niet echt een succes geworden. Geeft maar weer eens aan, dat een volle ‘gourmand-roos’ bij het grote publiek nog steeds niet wordt begrepen, gewaardeerd.

LOGO RANIA J.

 

 

SPICEBOMB NIGHT VISION VIKTOR & ROLF

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op juli 9, 2019
Geplaatst in: GEURENALFABET S. Een reactie plaatsen

KRUIDIG-FLUWELIGE BOM

Jaar van lancering: 2019

Laatst aangepast: 09/07/19

Neus: Nathalie Lorson, Pierre Negrin

SPICEBOMB NIGHT VISION 1Tijd weggeweest in verband met brood op de plank-activiteiten. Nu er twee maanden van gevrijwaard. Hoop ik althans. Anyway, ik kreeg dus Spicebomb Night Vision in verband met Vaderdag opgestuurd van de producent (L’Oréal).

Vaderdag, een van de drie ‘officiële’ verkoopdagen in de parfumerie waarop – in dit specifieke geval – alle vaders (in welke capaciteit en hoedanigheid dan ook, dus ook hen zonder kinderen met af en toe vaderlijke gevoelens) een dag in de belangstelling staan. Wat iets anders is dan Pappadag maar dat zal binnenkort ook wel opgetuigd zal worden voor een ‘cadeaumoment’.

Ik blijf me verbazen over het succes van Viktor & Rolf. Spraakmakende, niet dragens- maar museumwaardige mode (of is het nu kunst?) maken waarop, zoals dat heet de modewereld, ‘toen’ (begin 2000 ongeveer) smachtend zat te wachten. Bejubeld, geknuffeld met tentoonstellingen all over the world en vaak gedragen door vijfsterrenactrices op de rode loper, maar echt goed verkopen dat dan weer niet. Hun belangrijkste klanten volgens mij: (mode)musea.

Maar dan de geuren: als warme broodjes zoals dat heet en nog steeds (enkele uitzonderingen daargelaten). Flowerbomb (2005) staat in de Amerikaanse toptien van bestverkochte geuren. Chapeau!

Iets wat Christian Lacroix – het eerste ‘echte’ nieuwe couturehuis waarop de modewereld begin jaren negentig smachtend naar uitzag (én met een grotere omzet in kleren) niet is gelukt met zijn parfums. Lacroix’ C’est la Vie (1990) wordt wel beschouwd als de grootste parfumflopperdeflop aller tijden, mede omdat de inzet zo hoog was. Ik had niet verwacht dat de beschermheer van Christian Lacroix – Bernard Arnault (van LVMH, ’s werelds grootste luxegoederenproducent) dit zou laten gebeuren. Inmiddels is Christian Lacroix over de kop.

SPICEBOMB NIGHT VISION 2Hoe zou dat komen? Lacroix niet, Viktor & Rolf wel. Ik denk door de snelle veranderingen: internet, social media en het feit dat mode steeds meer als ‘serieus’ onderwerp in de media werd gepresenteerd. Mede dankzij de 24/7/365-inspanning van de marketing achter de modemerken. Erger (of ‘blijer’), mode draait alleen nog maar om marketing (en storytelling).

Waardoor een toch in alle opzichten extreem, niet alledaags modemerk zich makkelijker in het onderbewuste kan nestelen van de doorsneeconsument: ‘Mag ik Spicebomb Night Vision, het is voor een cadeautje’.

Het verhaal: ‘Voor het eerst dringt Spicebomb door in het territorium van de nacht, op de meest intense manier. Met hun iconische gevoel van provocatie nodigen Viktor & Rolf u uit om een nieuw verleidingsspel te spelen in het donker. Spicebomb Night Vision is een uitvoering van modern voyeurisme. Met Spicebomb Night Vision begint het spel als het licht uitgaat’. Terzijde: hoe kan je gevoel voor provocatie iconisch zijn? Ik zou, iets bescheidener, zeggen: kenmerkend.

WAT SPICEBOMB NIGHT VISION IK EIGENLIJK?

Spicebomb Night Vision wordt omschreven als een intense oriëntaalse fougère. Fair enough. Hoe moet je de groene opening omschrijven? Synthetisch of elektrisch? In ieder geval very scherp. Het is een mix van kardemom, Granny Smith die een soort van zoete frisheid krijgt door mandarijn.

ERIK ZWAGA GEURENGOEROE KRUIDNAGELDan ruik ik een soort van fluwelige ‘tevredenheid’ beplakt met diverse zware kruiden – op het recept staat zwarte chili-akkoord, zwarte peper, kruidnagel, nootmuskaat. Dat zal wel kloppen, maar die fluweligheid bepaalt toch de toon. Aangenaam, zalvend, bijna rustgevend.

Het is een mix van tonkaboon en geroosterde amandel die voor – het nu verplichte – gourmand-effect zorgen. Maar dan in een beleefd-bescheiden toonaard waardoor de onbestemde houttonen op het eind eigenlijk niet meer opvallen. Ze zijn er, anders zou het te zoet blijven.

Spicebomb Night Vision is een perfecte masstige-compostie, die door L’Oréal ook gestopt had kunnen worden in een nieuwe flanker van Yves Saint Laurent of Ralph Lauren. En dan behoor je als Viktor & Rolf toch tot de belangrijkste spelers op de markt. Chapeau!

ERIK ZWAGA GEURENGOEROE VIKTOR & ROLF LOGO

L’EAU D’ARMOISE SERGE LUTENS

Geplaatst door Erik Maarten Jeroen Zwaga op juni 16, 2019
Geplaatst in: GEURENALFABET L, MASSNICHE, NICHE, Uncategorized. Een reactie plaatsen

EEN DROOG-WRANG-GROEN ZACHT WATER

‘VELOURS DE TOILETTE’

Jaar van lancering: 2019

Laatst aangepast: 16/06/19

Neus: Christopher Sheldrake?

L’EAU D’ARMOISE SERGE LUTENS 2Ik ging dus even naar de site van Serge Lutens om te kijken wat hij zelf te melden heeft over L’Eau d’Armoise. Niet echt wat je noemt overzichtelijk de categorieën waaronder zijn 71 geuren zijn gerubriceerd. Ik zou ze allemaal wel willen hebben (ik heb er nu 24 – oude versies gelukkig; ja ook sommige van zijn geuren zijn inmiddels aangepast; dieptepunt Féminité du Bois) met dien verstande dat ik ze eigenlijk zelden draag, een paar uitgezonderd.

Ik vind ze altijd wel goed als referentie ter vergelijking met exercities van de concurrent. Nog een dingetje: de laatste geuren vind ik eigenlijk niet meer leuk. Te duur zijn Section d’Or-lijn (€ 450,00 50ml) en de inspiratie ervoor te far fetched.

Zou laatste komen omdat de nichesector in zijn geheel met steeds vreemdere filosofieën en boodschappen op de proppen komt, waardoor hij niet wil en kan achterblijven?

Een Franse journalist, eens mijn tafelgezel tijdens een lancering van een Gucci-geur in Milaan, wierp een ander licht op Lutens’ doorgeslagen kijk. Ik zei hem dat Lutens tijdens mijn gedenkwaardige long way back ontmoeting met hem in Amsterdam (naar aanleiding van de introductie van zijn label in Nederland), mij zijn privénummer handgeschreven had gegeven. Zijn antwoord: ‘Tu aimes le cocaïne?’ Tismewat.

En tegelijkertijd heeft Lutens natuurlijk ook een rete commerciële lijn, die (zoals ik eerder al eens vermeldde) beginners in het nichecircuit over de drempel moet halen. Die lijn heet nu Les Eaux de Politesse. Het moet gezegd: een très chique benaming voor zijn waters. Want politesse is tweeërlei interpreteerbaar, met eigenlijk dezelfde betekenis: hoffelijk/beschaafd en ‘gewreven’/gepolijst.

Ofwel, het proces waardoor een oppervlak van een materiaal glad en glanzend gemaakt wordt, waardoor het een sterk spiegelend effect verkrijgt. Laatste kun je overdrachtelijk op een persoon toepassen (eenvoudig gezegd: door opvoeding, studie en levenservaring van ruw en onbeholpen naar geciviliseerd) en geprojecteerd op parfum geeft het goed weer wat de bedoeling is: eenvoudige waters verfijnd verheffen.

LES EAUX DE POLITESSE

Maar had dit nu gemoeten? Ik bedoel de flacons van deze lijn. Wel erg doorsnee, onderste plank Etos/Kruidvat/Trekpleister. De dop is cheap, niet chic, de vierkanten fles zo standaard, no niche-uitstraling. Maar misschien is dat nu juist het aantrekkelijke voor ‘de beginners’, want niet moeilijk dus ‘herkenbaar’.

Les Eaux de Politesse kent vier eerder in zijn ‘klassieke’ flacon gestopte geuren – Santal Blanc, Fleurs de citronnier, Gris clair, L’Eau froide – en twee nieuwe L’Eau de Paille en L’Eau d’ambroise. Vreemd in deze: L’Eau, de allereerste Lutens for the common people, valt hier niet onder.

Laat het aan de Fransen over om iets simpels een poëtische ‘meerwaarde’ te geven, want zo worden de ‘beschaafde waters’ op zijn site omschreven: ‘Op de voorgrond treden of vervagen, elk heeft zijn moment. Licht, fris, transparant, ontdek een nieuw facet van parfums van Serge Lutens’.

WAT L’EAU D’ARMOISE IK EIGENLIJK?

ERIK ZWAGA GEURENGOEROE ALSEM‘Hoe kon ik weten toen ik verstrooid een blad uit een struik plukte en het tussen mijn wijsvinger en duim wreef, dat bijvoet zou later spreken vanuit een parfumfles?’ Dit zijn Luten’s mijmeringen omtrent de bijvoet waaraan hij toevoegt: ‘Bekend om zijn vele geneeskrachtige eigenschappen, neemt bijvoet, samen met zijn middeleeuwse verbeelding, ons diep in het hart van zijn krachtige, aromatische geur’. Waarom nu juist middeleeuwse verbeelding? Had ik graag toegelicht gezien.

Dat wrijven van de Artemisia vulgaris heeft het meeste effect wanneer de struik op het hoogtepunt van bloeien is. Op dit moment – de wind heeft zaden naar mijn tuin gebracht met al een diverse grote struiken tot gevolg – ‘doet’ die nog niets. Maar als bijvoet volop ‘uitgerijpt’ in bloei staat, dan ruik je pas een licht wrange, kruidige noot met verschillende nuances: bladgroen, aards, droog, hooi-achtig, noot-achtig, beetje etherisch met een – wat nu erg hip is – minerale noot.

En dat ruik je allemaal in L’Eau d’ambroise begeleid door een aqua-achtige noot. En op de achtergrond iets vaags zoet dat doet denken vanille en tonkaboon. Leuk en fijn dat er geen citrusachtige noten zijn toegevoegd – voorspelbaar. Je zit direct in het wrange groen.

Eigenlijk is de geur te simpel voor woorden. En dat is dan ook wel weer ‘gewaagd’ in de zin van dat je wellicht van Lutens meer verwacht. Wat ‘aansluiting’ betreft: L’Eau d’ambroise komt qua opbouw overeen met Les Eaux van Chanel: geuren die zonder eau de cologne-effect op een zachter dan zachte manier willen verfrissen, strelen. Eerder een mist dan een eau de toilette. Misschien is ‘velours de toilette’ een passender beschrijving van het product. Ben benieuwd welk merk volgt.

SERGE LUTENS LOGO

 

Berichtennavigatie

← Oudere inzendingen
Nieuwere berichten →
  • Meest recente berichten

    • THE SWAN BOTANICEA 
    • ISOLA VERDE ROJA LONDON
    • NUDO MORPH
    • LUCI ED OMBRE MASQUE MILANO
    • Ô DE LANCÔME 
    • LAURETTA DANNY SUPRIME
    • BALENCIAGA 2025
    • CLUBS OF IRIS RÊVERIE RÉGALIEN 
    • EIGEN GEUR(EN) EERST?
    • COMÈTE CHANEL
  • Archief

  • Categorieën

    • AANBIEDINGENBAK
    • ACHTERGROND
    • CELEB FRAGRANCES
    • ECO
    • EDUCATIE
    • ENTERTAINMENET
    • ENTERTAINMENT
    • GEUR IN DE MEDIA
    • GEURENALFABET A
    • GEURENALFABET B
    • GEURENALFABET C
    • GEURENALFABET CIJFERS
    • GEURENALFABET D
    • GEURENALFABET E
    • GEURENALFABET F
    • GEURENALFABET G
    • GEURENALFABET H
    • GEURENALFABET I
    • GEURENALFABET J
    • GEURENALFABET K
    • GEURENALFABET L
    • GEURENALFABET M
    • GEURENALFABET N
    • GEURENALFABET O
    • GEURENALFABET P
    • GEURENALFABET Q
    • GEURENALFABET R
    • GEURENALFABET S
    • GEURENALFABET T
    • GEURENALFABET U
    • GEURENALFABET V
    • GEURENALFABET W
    • GEURENALFABET X
    • GEURENALFABET Y
    • GEURENALFABET Z
    • IL GIARDINO PROFUMATO
    • IN MEMORIAN
    • INTERESSANTE EN TIJDLOZE COLUMNS VAN ERIK ZWAGA 2005
    • KLASSIEKERS DIE JE GEROKEN MOET HEBBEN
    • KLASSIEKERS IN DE AANBIEDINGENBAK
    • KLASSIEKERS OPNIEUW GEROKEN
    • KLASSIEKERS VAN DE TOEKOMST
    • LIMITED EDITION
    • MASSNICHE
    • MASSTIGE
    • MOET JE ECHT RUIKEN
    • NEO NICHE
    • NICHE
    • NICHE IN DE PARFUMERIEKETEN
    • NIEUW! NIEUW! NIEUW!
    • NIEUWE KLASSIEKERS DIE JE GEROKEN MOET HEBBEN
    • NOSE JOB: PERFUMERS THAT MATTER(ED)
    • OPVALLEND PARFUMNIEUWS
    • OUDE FILMS MET PARFUMINFO
    • PARFUM = PARFUN
    • PARFUM IN DE MEDIA
    • PIEDESTAL POUR DES PARFUMS
    • PORTET
    • PORTRET
    • TAX FREE
    • TRENDANALYSE
    • TRENDS TOEGELICHT
    • Uncategorized
    • VINTAGE
    • WAT RUIK IK EIGENLIJK?
    • ZOU VERBODEN MOETEN WORDEN OF NIET?
  • Meta

    • Account maken
    • Inloggen
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.com
Blog op WordPress.com.
GEURENGOEROE
Blog op WordPress.com.
  • Abonneren Geabonneerd
    • GEURENGOEROE
    • Voeg je bij 125 andere abonnees
    • Heb je al een WordPress.com-account? Nu inloggen.
    • GEURENGOEROE
    • Abonneren Geabonneerd
    • Aanmelden
    • Inloggen
    • Deze inhoud rapporteren
    • Site in de Reader weergeven
    • Beheer abonnementen
    • Deze balk inklappen

Reacties laden....