VIRIELE VERSACE
Jaar van lancering: 2013
Laatst aangepast: 26/03/13
Neus: Aurelien Guichard
Gladiator: Brian Shimansky
Fotografie/parfumclip: Mert & Marcus
Artistieke directeur: Donatella Versace
Ik weet: de Griekse goden waren ‘van nature’ bovenmenselijk. Daar kon de gewone sterveling zich niet aan meten. No way. Zowel qua streven als doel, zowel qua lichamelijke presentatie als ‘uitvoering’.
Alleen is de moderne geïncarneerde Eros – de Griekse god van de liefde – in deze Versace-campagne zo door de photoshop-mangel gehaald, dat je bijna medelijden met hem krijgt. Groot en ‘tegenopkijkend’ nog steeds, maar dan zijn goddelijke lange benen…
Als je de knik uit zijn goddelijke rechterknie, rechttrekt met zijn menselijke linkerknie, dan ontstaat er een wankelend beeld. Versace’s Eros blijkt fysiek uitgedaagd, is mank. Heeft niemand dat tijdens de productie gezien?
De promotieclip roept een totaal ander beeld op. Het is duidelijk geïnspireerd op de eerste en zeer invloedrijke campagne van de Franse nationale voetbalploeg waarin het elftal als moderne goden in het ‘Stade de France’ voor het wereldkampioenschap voetbal in 1998 voor de onsterfelijkheid werd gefotografeerd. Daarnaast zoekt het aansluiting met de beeldtaal van de film Gladiator uit 2000 met Russel Crowe in de hoofdrol die hiervoor een Oscar kreeg. Zover mijn eerste kanttekening.
Nu Donatella Versace aan het woord: ‘Ik creëerde deze geur voor de man die zowel heroïsch als gepassioneerd is, zoals de Griekse god Eros. Het is een geur die krachtige sensualiteit uitstraalt én benadrukt. Eros vertaalt de altijd aanwezige erotische spanning tussen de man en de vrouw, het symboliseert de onoverwinnelijke kracht van verleiding’. De wereld van Versace is sowieso erg ‘oud Grieks’. Medusa, dochter van Phorcys en Ceto – keek je in haar ogen dan versteende je – is het hoofdlogo van het luxelabel en het gebruikt daarnaast een klassiek Grieks decoratiemotief in veel van zijn accessoires, met name parfums.
In de Griekse mythologie richt Eros, de onsterfelijke god van de liefde, met zijn boog pijlen af op mensen. Heeft zijn vlammende pijl je hart doorboort, dan raak je op slag verliefd. Daarnaast is Eros ook het symbool geworden van het lichaam in perfecte harmonie gehouwen uit marmer, gegoten in brons. Versace combineert dit met de kleur die volgens Donatella verwijst naar de Griekse en Romeinse oorsprong van onze westerse cultuur: het turkoois van de Middellandse Zee en de daaraan gekoppelde levensstijl: dolce far niente.
Wat mij het meest charmeert in de visuele presentatie is de flacon. Mooi om te zien hoe een simpele vorm – het vierkant – ze gelaagd en bewerkt wordt uitgevoerd. Gehuld in turkoois en omringd door het ‘Griekse motief’ in verschillende reliëfniveaus, stralen naam en logo in goud gegraveerd op de voorzijde onder Medusa. Elegant afgewerkt in de dop keert Medusa terug.
Het heeft aldus Donatella Versace de elegantie van een kostbaar juweel. Vind ik eerlijk gezegd een beetje overdreven gesteld, zeker voor een vrouw die letterlijk aan haar lijf heeft ondervonden, wat voor een indruk echte juwelen – in overvloed – maken.
WAT RUIK IK EIGENLIJK?
Mijn tweede kanttekening: jammer dat deze ‘liefdeslofzang’ je in de opening zo kort laat genieten van de turkooise gekleurde Middellandse Zee. Want (opgeroepen met) appel, munt en citroen, duurt dit frisse genot als een korte golf.
Je wordt eigenlijk direct ‘doorverwezen’ naar het hart van dit godenelixer van ‘sublieme mannelijkheid’: een overdosis aan noten, die afgezien van geranium, gewoonlijk in de basis van een geur worden verwerkt: tonkaboon (met zijn vanille-rumachtig parfum), het intens erotische ambroxan (een synthetische variant van ambergris dat ruikt naar aarde, zee en seks) dat een meeslepende ondertoon krijgt door vanille uit Madagaskar.
In de basis komt dit alles samen in een krachtige houtnuance van cederhout uit het Atlasgebergte en Virginia, vetiver en eikenmos (foto). Eros is klaar om te veroveren. Maar voor mij op een ouderwetse manier.
Niet zoals in oude Griekse en Romeinse tijden, maar zoals zoveel mannelijke krachtpatsergeuren in de jaren tachtig van de vorige eeuw roken: gelikt, ‘lik op stuk’ en direct. Aan Eros ontbreekt voor mij de nu-sensatie.
RUIK & VERGELIJK
Interessant om te zien (maar nog niet geroken) dat Donatella Versace met een andere, nieuwe geur wel begrijpt hoe de Versace-man anno 2013 verleid wil worden. Alleen werd onderstaande geur speciaal ontwikkeld voor de Arabische markt. Alsof oud een onbekende speler is op het Europese vasteland.
Versace Pour Homme Oud Noir (2013)