PRETTIG GEURENDE JEUGDHERINNERINGEN
Jaar van lancering: 2012
Laatst aangepast: 29/09/12
Neus: Francis Kurkdjian
Flaconontwerp: Sylvie de France
Ik had onlangs een onverwachte reality check toen ik met een collega zat te praten – doe ik wel eens – over geuren. Zij had dezelfde verbazing als ik: dat ook automerken die het vooral van de hardwerkende ‘middenklasse’ moet hebben, ook hun namen verbinden aan geuren. ‘Mercedes’ zei ik. Zij direct: ‘En Saab’. Dat had ze toevallig gehoord, dat iemand dacht dat de geur van Elie Saab een ode was op de oprichter van het Zweedse automerk. Dit was voor mij weer eens bevestiging dat heel veel namen in de mode- en parfumwereld heel veel mensen bijna tot niets zeggen. In ieder geval, Elie Saab heeft nu een eau de toilette-versie van zijn eau de parfum Le Parfum gelanceerd.
Dus voor al diegenen die denken dat Elie Saab gelieerd wordt met het inmiddels ter ziele gegane automerk, hier het volgende: ‘Sinds zijn kinderjaren bewondert en observeert hij vrouwen die hem omgeven en die hem inspireren. Vanaf dat moment stralen al zijn creaties van duizelingwekkende vrouwelijkheid uit door de adembenemende schoonheid van luxueuze stoffen en onberispelijke ontwerpen. Crêpe, organza, zijde, satijn, wol, chiffon; alle ontwerpen zijn doordrongen met de sensuele ‘kennis’ om het vrouwenlichaam optimaal te verrijken en een overweldigende demonstratie van de verscheidenheid van vrouwen, uitgedrukt door deze veelzijdige couturier’.
Het persbericht vervolgt met: sinds 2011, heeft het universum van Elie Saab een eigen geursignatuur: Le Parfum dat in harmonie met de luxecodes van de couturier, vertaald is naar een geur met het duale karakter dat zo veel betekent voor de ontwerper: het licht van het Midden-Oosten en het moderne van het Westen. Le Parfum verlicht een duizelingwekkend pad, als een vloeiende sluier van een couturejurk’.
Nu dus een eau de toilette-versie. Die net zoals Le Parfum is geïnspireerd op een geur gegrift in het geheugen van de couturier: ‘Oranjebloesem. Het huis waar ik ben opgegroeid was omgeven door sinaasappelbomen en als de wind zachtjes door de takken waaide, voerde deze een hemelse geur met zich mee’.
WAT RUIK IK EIGENLIJK?
Met deze herinnering in gedachten, creëerde Francis Kurkdjian een heldere variatie op het hoofdingrediënt oranjebloesem. Dat was een kwestie van weglaten en toevoegen. Weg: jasmijn, rozenappel, cederhout en patchoeli. Toe: voor de oranjebloesem op zijn frisse, bloemige en lichtsensuele manier kan gaan bloeien laat Kurkdjian haar voorafgaan door een explosie van de iets zoetere mandarijnbloesem die haar zoetheid versterkt ziet door een rozenhoningaccent (denk aan een roos ondergedompeld in vanille). En daarmee heeft de oranjebloesem zelf ook geen moeite.
Die laaft zich ook graag aan deze bloemige volheid. Als dit langer op de huid zit neem je heel subtiel de fluweelzachte en sensuele noot waar van gardenia (foto). Dit alles wordt vastgehouden door ‘de bruisende levendigheid van vetivergras (ruik je goed) als spreekwoordelijke pailletten bedachtzaam op een couturejurk gestikt’. Wat ik alleen mis en ook meen te ruiken in de basis: een ruime hoeveelheid witte musk. Die het ‘fris gewassen’-gevoel eigen aan oranjebloesem versterkt. Prettig, zonnig, maar voor clean.
RUIK & VERGELIJK
Oranjebloesem, ik heb het al zo vaak gezegd, is sinds het vanaf het nieuwe millennium tot hoofdversierder in parfums werd gepromoveerd, dé leidraad van heel, heel, heel veel geuren geworden. Ook Francis Kurkdjian weet er raad mee, waarvan getuigen:
Maison Francis Kurkdjian Cologne pour le Matin (2009)
Maison Francis Kurkdjian APOM for Women (2009)
Maison Francis Kurkdjian APOM for Men (2009)
En:
Jean Paul Gaultier Fleur du Male (2007)